emdeklerk schreef:Krijgen we nog een discussie over het gebruik van de grijskaart. Maar goed.
Ik geloof niet dat sneeuw zelf "een soort grijskaart" is. Ik heb tenminste nog nooit 18% grijze sneeuw gezien.
Voor wie liever op wit instelt: de achterkant van de Kodak grijskaarten is ook wit. En dan heb je altijd hetzelfde wit bij je.
Duurde trouwens lang, voor iemand de grijskaart aanbeval... Toch een beetje een onbekende grootheid?
E.M. de Klerk
Van datgene wat eerder is voorgesteld gaat het dan ook niet om een belichting te bepalen, maar om de "witbalans".
Overigens kun je wel degelijk voor zowel belichting als witbalans de sneeuw gebruiken. In het slechtste geval is sneeuw net zo betrouwbaar als het wit van de achterkant van een Kodak grijskaart. OK, sneeuw kan wat "vies" wit zijn als de eerste sneeuw een hoop rotzooi uit de lucht heeft meegenomen. De laag erachteraan is echter heel zuiver, en altijd echt 100% dezelfde samenstelling !!
Het wit van een Kodak grijskaart kan eveneens vies of door ouderdom verkleurd zijn, en is dan net zo onbetrouwbaar als vieze sneeuw. Bovendien zit er op de productie van Kodak grijskaarten en hun achterkanten een aanzienlijk grotere marge van onnauwkeurigheid in de zuiverheid ervan, dan in sneeuw nadat de eerste rotzooi uit de lucht is. Dus geef mij maar verse sneeuw!! Een betere referentie kun je niet krijgen.