Monopod i.c.m. "AF-S Nikkor 300mm 1:4D"

Discussies over statieven
ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Monopod i.c.m. "AF-S Nikkor 300mm 1:4D"

Bericht door ArendV » wo jun 10 2009 6:54 pm

Léon Obers schreef:In die reeks had ik bijv. ook een snelhandgreep uitgeprobeerd zoals deze: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2311 voor de snelheid van horizontaal naar verticaal. Maar zijdelings is die erg instabiel door de relatief grote momentkrachten omdat het teveel uitsteekt, en daarmee tevens het gewicht van de camera/lens combinatie te ver naar de zijkant gaat zodat je het inderdaad niet netjes recht stabiel kunt vasthouden.
Als je de monopod schuin voor je zet kun met zo'n snelhandgreep toch nog wel een goede balans vinden, zoals in deze positie.
Afbeelding

Met de 300mm zul je niet snel zo'n extreme positie nodig hebben en mijn 300mm f4 was toch nog goed stabiel op de snelhandgreep van Walimex die vergelijkbaar is met de Manfrotto 222.
Deze libel is geschoten op met de 300mm f4 en TC-17E op éénpoot met snelhandgreep.
Afbeelding

En er zijn andere gebruikers die wel enthousiast zijn over de Manfrotto 222 op een éénpoot zoals op Nikonians

Meer over monopod posities hier

Maar terug on topic denk ik dat inderdaad de Manfrotto 234 een goede keuze is als hoofd voor een éénpoot en stevig genoeg voor de 300mm f4.

Ik heb nu zelf voor een Berlebach éénpoot gekozen - ook omdat die een ingebouwde draaikop heeft - maar moet hem nog uitgebreid gaan testen in het veld voor een definitief oordeel.
Berlebach einbeinstative
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

edwin73

Re: Monopod i.c.m. "AF-S Nikkor 300mm 1:4D"

Bericht door edwin73 » di jun 16 2009 8:58 pm

Ok, Bedankt allemaal voor de tips, vooral van die monopoot techieken, zeer bruikbaar.

mooie plaat van die libel trouwens, en dat op 510mm?!...
lijkt me helemaal moeilijk om genoeg stil te houden,
met alleen mijn 300mm zie ik al m'n hartslag in de zoeker, laat staan op 510mm.
:shock: dat doe ik je in elk geval niet na

goed, als ik wat aangeschaft heb dan laat ik 't nog wel ff weten...

groeten; edwin.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”