Als je de monopod schuin voor je zet kun met zo'n snelhandgreep toch nog wel een goede balans vinden, zoals in deze positie.Léon Obers schreef:In die reeks had ik bijv. ook een snelhandgreep uitgeprobeerd zoals deze: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2311 voor de snelheid van horizontaal naar verticaal. Maar zijdelings is die erg instabiel door de relatief grote momentkrachten omdat het teveel uitsteekt, en daarmee tevens het gewicht van de camera/lens combinatie te ver naar de zijkant gaat zodat je het inderdaad niet netjes recht stabiel kunt vasthouden.

Met de 300mm zul je niet snel zo'n extreme positie nodig hebben en mijn 300mm f4 was toch nog goed stabiel op de snelhandgreep van Walimex die vergelijkbaar is met de Manfrotto 222.
Deze libel is geschoten op met de 300mm f4 en TC-17E op éénpoot met snelhandgreep.

En er zijn andere gebruikers die wel enthousiast zijn over de Manfrotto 222 op een éénpoot zoals op Nikonians
Meer over monopod posities hier
Maar terug on topic denk ik dat inderdaad de Manfrotto 234 een goede keuze is als hoofd voor een éénpoot en stevig genoeg voor de 300mm f4.
Ik heb nu zelf voor een Berlebach éénpoot gekozen - ook omdat die een ingebouwde draaikop heeft - maar moet hem nog uitgebreid gaan testen in het veld voor een definitief oordeel.
Berlebach einbeinstative