Bouncen direct op persoon gericht

Discussies over flitsers
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Bouncen direct op persoon gericht

Bericht door Léon Obers » ma mar 15 2010 12:37 pm

Grojan schreef: Door de meegeleverde Nikon-diffusiekap op de flitskop te plaatsen, kunt u het
licht nog meer verstrooien tijdens indirect flitsen.
Nikon zegt hiermee dat er een reflecterende omgeving nodig is die licht terugkaatst. Dat is namelijk de definitie van indirect flitsen.
Zonder reflecterende wanden of plafond valt er niks te reflecteren, en heeft zo'n kapje in dat geval dan ook geen zin.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mar 15 2010 11:15 pm

Persfotografen hebben naar mijn mening maar een doel, en dat is in opdracht van hun krant/magazine, of wat dan ook, een fotoshoot doen van een persoon of situatie.
Als het er maar op staat, is voor hen belangrijker dan mooi uitgebalanceerd licht, lijkt me.
Daarmee wil ik niemand voor het hoofd stoten hoor, maar voor mij lijkt het op gecontroleerde snapshotfotografie.
Want die fotografen weten natuurlijk wel degelijk wat ze doen.
Het is wat je zegt, het moet snel en je moet thuiskomen met een paar foto's, en dat geeft druk, heel veel druk, denk ik.

De afgelopen tijd heb ik veel evenementen en feesten gefotografeerd, en heb dat ook met de omni bounce gedaan, gewoon recht naar voren.
Iedereen moet dat zelf weten natuurlijk, dus jij ook.
Ik zet de flitskop niet in een hoek maar recht vooruit, omdat je anders meer schaduw krijgt.
De ideale situatie dat je kunt bouncen tegen witte muren of plafonds komt toch niet zoveel voor als je zou willen bij evenementen of party's.
Je foto's een kiss of light geven, zoals hier al verschillende keren op het forum vermeld, is denk ik het beste.
Niet meer licht geven dan nodig is.

Ik weet niet welke fotografie jij beoefend, maar hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.
Weet je in ieder geval hoe een ander het doet, wil ik ook altijd weten. :D

vrgr
Tiny

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mar 16 2010 11:34 am

En er zijn natuurlijk alternatieven voor de omnibounce/diffusiekap.
Ik krijg zelf nooit zo'n mooie resultaten met de standaard diffusiekap - recht naar voren of schuin omhoog - en heb daarom onlangs de flip-it in de middenmaat aangeschaft (dit kun je ook goedkoper oplossen door een bouncecard of papiertje aan je flitser te bevestigen). Voordeel van de flip-it is dat je de verhouding tussen directe en weerkaatste flits kunt varieren door de stand van het reflectorschermpje.
Bij goede bounce mogelijkheden via witte muren of plafonds gebruik ik hem niet, maar bij minder optimale omstandigheden (b.v. bruine muren of zeer hoog plafond) wel en ik ben redelijk tevreden over mijn eerste resultaten (gebruikt op de gouden bruiloft van mijn schoonouders), maar moet me nog verder bekwamen in de optimale toepassing.
Een ander voordeel is als je de flip-it bevestigt zoals aangegeven op de site - met de flitserkop dwars en schuin rechts naar boven - dat je eenvoudig kunt wisselen tussen de landscape en portrait stand van de camera zonder dat je de stand van je flitser hoeft aan te passen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

niknack
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door niknack » di mar 16 2010 1:12 pm

Allen bedankt. Weer een stukje wijzer geworden.

Jettiny zeer bruikbaar, ik ga er wat meer mee experimenteren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 16 2010 1:25 pm

ArendV schreef:Voordeel van de flip-it is dat je de verhouding tussen directe en weerkaatste flits kunt varieren door de stand van het reflectorschermpje.
Kan met een kartonnetje en een elastiekje ook :lol:
http://www.fotograaf.cc/ftp/Metz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe het tegenwoordig met een omgevouwen A4 vellteje papier "verfrommelt" rond opgespannen met een elastiekje aan de reflector "dwars".
Kun je het staand en liggend gebruiken. Na een fotoreportage het velletje papier in de prullenbak.

Deze is ook wel aardig :D
http://www.youtube.com/watch?v=w8wNyYTP ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mar 16 2010 2:03 pm

Léon Obers schreef:Kan met een kartonnetje en een elastiekje ook :lol:
http://www.fotograaf.cc/ftp/Metz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt Léon, zoals ik zelf al aangaf kun je inderdaad ook zelf gaan knutselen.
Toch kun je minder precies de hoek van het reflectieschermpje aanpassen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 16 2010 2:07 pm

ArendV schreef: Toch kun je minder precies de hoek van het reflectieschermpje aanpassen.
Heb je dat filmpje erachteraan niet goed bekeken. Dat is ook gewoon knutselwerk, alleen is die figuur zo slim om er ook nog commercieel een goed lopend handeltje van te maken. Ik doe het tegenwoordig precies zo met een omgevouwen stukje papier, meer of minder terugvouwend. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”