Léon Obers schreef:Mijnheer FreeWilly,
De beoordelingscriteria van uw fotoclub ken ik niet, maar vind ze eerlijk gezegd wat beperkt als er alleen naar scherpte, belichting en compositie wordt gekeken en niet naar inhoud. Dat laatste lijkt me net zo relevant, zo niet relevanter. Temeer daar u met de titel van het onderwerp specifiek wel naar iets inhoudelijks verwijst. Met het onderwerp "Gehaast !" (zelfs met uitroepteken) refereert u naar een (menselijke) actie van iets of iemand wat haast heeft of iets wat snelheid in een onderwerp zou uitdrukken. Die titel doet een verwachting oproepen van wat ik in een foto denk te gaan zien.
In een statische omgeving van een mooi station, zie ik dan een jogger bijna even statisch als de rest afgebeeld (zowat bevroren scherp) de trap op gaan, wat voor mij een vrij saai beeld als resultaat oplevert. Met gebruik van een veel langzamere sluitertijd van bijv. iets van 1/2 of 1/4 seconde was de persoon als werkelijk snel "bewegend" object (door bewegingsonscherpte) een aardige tegenhanger geweest in die statische architectuur, die het onderwerp "Gehaast" wellicht beter had ingevuld. De foto zou IMO waarschijnlijk een stuk boeiender zijn geweest met die twee contrasten .
Mijnheer Obers,
Ik apprecieer liever het inhoud van uw tweede reactie door het feit dat je hier wel constructiever om gaat en om voldoende argumenten te geven om mijn te verbeteren in de toekomst, tegenover uw eerste reactie waar je met mijn eerste opnamen volledig afbreekt met te insinueren dat het en voorbereide scene was.
Ik ben trouwens al enkele jaren op vier verschillende forums waar ik even goed positieve als negatieve reacties ontvangd en er veel van geleerd, trouwens ik kan wel tegen negatieve stootje als het terecht is.
Oh ja, ik zoet niet alleen naar complimenten zoals je zo duidelijk vermeld in u laatste bericht, maar naar een fatsoenlijk uitleg zoals in u uw tweede reactie, zie reactie hier boven.
Bedankt en einde citaat.
Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910