mijn toestel heeft zelf de sluitertijd gekozen bij f/29,0Marten schreef:F, bij je eerste foto heb je gekozen voor een sluitertijd van 1/13s en een diafragma van f/29.0
Ik kan mij niet voorstellen dat dat een bewuste keuze is, omdat er alleen maar nadelen aan verbonden zijn (onnodig lange sluitertijd en diffractie door vergaand diafragmeren)
Misschien moet je je gaan verdiepen in de voor en nadelen van tijd, diafragma en ISO combinaties.
laatste probeersel van de tulp de fontein en de zwaan
Re: laatste probeersel van de tulp de fontein en de zwaan
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je haalt alle begrippen door elkaar, beste Fred."fredje"..mijn toestel heeft zelf de sluitertijd gekozen bij f/29,0
Een sluitertijd wordt uitgedrukt in gedeelten van seconden (1/30 sec, 1/125 sec) ; diafragma;s worden weergegeven in f/5,6, f/8 etc.
Er zijn veel boeken over fotografie die dit soort begrippen heel goed uit de doeken doen..
- Germay
- Forumlid
Natuurlijk verschilt het met welk objectief, klopt gedeeltelijk Marten,daarom ik zeg ook gemiddeld en globaal.Marten schreef:NEE Gert, voor wat betreft de scherpte NIET tussen F/8 en F/11.Germay schreef: Klopt ja en nee,het beste is je diafragma in te stellen zo tussen de F/8 en de F/11(voor scherptediepte gemiddeld) dan krijg je globaal de beste resultaten......
Het verschilt per objectief maar in het voorbeeld (staafdiagram) van Leon ligt de maximale scherpte op f 5.6, daarna neemt de scherpte af.
De keuze voor wel of geen scherptediepte is persoonlijk en smaakgebonden.
Niet dus, wat mij betreft.Peterpan schreef:....Hoi Gert,
Dit zijn zeker nuttige tipsTHX!

Met vr gr,
Gert.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
In de praktijk is het altijd zoeken naar een compromis tussen maximaal haalbare scherpte op het scherpstelpunt maar minder scherpte ervoor en erachter door een kortere scherptediepte, en kiezen voor wat meer scherptediepte, maar minder absolute scherpte.
Afhankelijk van het onderwerp en de prioriteiten die men stelt wat als geheel nog aanvaardbaar is heb je wel een marge die je kunt gebruiken.
Bij een DX camera ligt die door de hogere pixeldensiteit iets lager dan bij een FX camera, maar op haar beurt heeft een DX camera weer iets meer scherptediepte bij een grotere diafragma-opening.
Op DX is f16 al te ver. Ik zou zelf niet verder gaan dan pakweg f11, bij FX maximaal een stop verder, dus f16.
Voor de huidige nieuwe generatie camera's als D7000 en D5100 is f11 al teveel.
Diffractie neemt namelijk merkbaar toe bij hogere pixeldensiteiten.
Geldt overigens alleen als je de maximale data benut voor afdrukken die alle data nominaal benutten (en grotere afdrukken).
Bij kleinere afdrukken is je marge groter, omdat je daarmee toch al data gaat weggooien. Dus ondanks meer diffractie bij kleinere diafragma's, kan het praktisch gezien toch wel eens nut hebben om desondanks toch iets kleinere diafragma's in te zetten voor meer scherptediepte.
Plaatjes moeten dan echter niet boven laten we zeggen het 10x15 cm niveau uitkomen. Een en ander is niet goed meer te berekenen, zul je beter gewoon vanuit de ervaring leren. In de praktijk bij productfotografie van kleine voorwerpen voor gebruik in een catalogus wordt daar in de praktijk nog wel mee gespeeld.
Afhankelijk van het onderwerp en de prioriteiten die men stelt wat als geheel nog aanvaardbaar is heb je wel een marge die je kunt gebruiken.
Bij een DX camera ligt die door de hogere pixeldensiteit iets lager dan bij een FX camera, maar op haar beurt heeft een DX camera weer iets meer scherptediepte bij een grotere diafragma-opening.
Op DX is f16 al te ver. Ik zou zelf niet verder gaan dan pakweg f11, bij FX maximaal een stop verder, dus f16.
Voor de huidige nieuwe generatie camera's als D7000 en D5100 is f11 al teveel.
Diffractie neemt namelijk merkbaar toe bij hogere pixeldensiteiten.
Geldt overigens alleen als je de maximale data benut voor afdrukken die alle data nominaal benutten (en grotere afdrukken).
Bij kleinere afdrukken is je marge groter, omdat je daarmee toch al data gaat weggooien. Dus ondanks meer diffractie bij kleinere diafragma's, kan het praktisch gezien toch wel eens nut hebben om desondanks toch iets kleinere diafragma's in te zetten voor meer scherptediepte.
Plaatjes moeten dan echter niet boven laten we zeggen het 10x15 cm niveau uitkomen. Een en ander is niet goed meer te berekenen, zul je beter gewoon vanuit de ervaring leren. In de praktijk bij productfotografie van kleine voorwerpen voor gebruik in een catalogus wordt daar in de praktijk nog wel mee gespeeld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do apr 14 2011 7:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
welke sluitertijd en diafragma is dan het beste voor die foto van de fontein
- Germay
- Forumlid
Als je je diafragma(A) op een bepaald getal zet b.v. F/5.6 dan stelt de camera automatisch je sluitertijd in.fredje schreef:welke sluitertijd en diafragma is dan het beste voor die foto van de fontein
EDIT;-er is all geoppert om eens een paar goede fotoboeken te lezen,en koop af en toe een simpel fototijdschrift daar steek je veel van op.Succ6 kerel.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
heb een boek bewuster en beter fotograferen met de nikon d60 van hans frederiksGermay schreef:Als je je diafragma(A) op een bepaald getal zet b.v. F/5.6 dan stelt de camera automatisch je sluitertijd in.fredje schreef:welke sluitertijd en diafragma is dan het beste voor die foto van de fontein
EDIT;-er is all geoppert om eens een paar goede fotoboeken te lezen,en koop af en toe een simpel fototijdschrift daar steek je veel van op.Succ6 kerel.
Heel veel lezen fredje en heel veel fotograferen. Dat help echt!fredje schreef:heb een boek bewuster en beter fotograferen met de nikon d60 van hans frederiksGermay schreef:Als je je diafragma(A) op een bepaald getal zet b.v. F/5.6 dan stelt de camera automatisch je sluitertijd in.fredje schreef:welke sluitertijd en diafragma is dan het beste voor die foto van de fontein
Probeer na te denken waarom je bepaalde keuzes maak en als ze niet goed zijn, vraag je dan af waarom de foto niet goed is.
Een betere leerschool kan je niet hebben. Voorwaarde is wel dat je echt geinteresseerd bent in digitale fotografie.
Suc6!
Ik ga nu nog eens een keer proberen met het fotograferen van rook..................ook zo'n 'lekkere' opdracht.

heb een paar foto's getrokken deze namiddag van de zze en ik vind ze mooi