Sigma of Tamron macro objectief

Discussies over macro/micro objectieven
Ramon

Re: Sigma of Tamron macro objectief

Bericht door Ramon » vr mei 27 2011 10:46 pm

Hans Braakhuis schreef:
Ramon schreef:En waarom geen 105 met converters? Tja....dat gaat me vooralsnog te prijzig worden :).Ramon
Dat geeft geen grotere werkafstand. Wel minder kwaliteit.
Zover reikt mijn fotografische kennis gelukkig :mryellow: . Ik wil inderdaad graag wat werkafstand (lijkt me wel handig met het oog op onderwerpen wegjagen), vandaar dat ik aan 150 of 180mm zat te denken (nikkor 200mm is me te prijzig, daarbij lyncht mijn vrouw me waarschijnlijk als ik die aanschaf :wink: ). En dan lijkt me Sigma of Tamron de beste keuze (of iemand moet nog een ander merk in die prijscategorie weten). Maar welke van de 2 is dan de beste (ik weet het: subjectief)? En welke werkt op alle fronten (metering, af e.d.) op mijn d5000?

Groet,
Ramon

annoh

Bericht door annoh » za mei 28 2011 8:33 am

Het klopt helemaal als je stelt dat scherptediepte bepaald wordt door afbeeldingsmaatstaf en diafragma.

Echter, de voor- en achtergrondonscherpte ziet bij een foto gemaakt bijvoorbeeld met een 50 mm er andres uit dan een foto gemaakt met 150 mm.

Zie hier voor de voorbeelden.
http://www.camerastuffreview.com/nl/tut ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 28 2011 11:46 am

annoh schreef:Het klopt helemaal als je stelt dat scherptediepte bepaald wordt door afbeeldingsmaatstaf en diafragma.
Echter, de voor- en achtergrondonscherpte ziet bij een foto gemaakt bijvoorbeeld met een 50 mm er andres uit dan een foto gemaakt met 150 mm.
Ja, geef mij dan maar een 150mm lens. Maakt de beestjes lekker los van de omgeving en is een stuk rustiger als beeld dan een korter brandpunt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 28 2011 11:53 am

Ramon schreef:Ik wil inderdaad graag wat werkafstand (lijkt me wel handig met het oog op onderwerpen wegjagen), vandaar dat ik aan 150 of 180mm zat te denken
.......
Maar welke van de 2 is dan de beste (ik weet het: subjectief)?
Sigma 150mm
Zie vergelijkingstest: << HIER >> (uitgetest op full frame).
Muis boven de plaatjes, geeft resultaat van de Tamron, muis weg die van Sigma.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » di mei 31 2011 10:08 am

Hans Braakhuis schreef:
Ramon schreef:En waarom geen 105 met converters? Tja....dat gaat me vooralsnog te prijzig worden :).Ramon
Dat geeft geen grotere werkafstand. Wel minder kwaliteit.
Lekker kort door de bocht. Ik zou dat toch wat willen nuanceren.
Als je een converter gebruikt blijft je minimale scherptstelafstand gelijk.
Je krijgt dan wel een grotere afbeeldingsmaatstaf. Als je die gelijk wilt houden, kun je wat achteruit en kun je dus 1:1 bereiken met een grotere werkafstand dan zonder gebruik van converter.
En ik vind de kwaliteitsvermindering bij gebruik van een goede 1.4 converter op een macro-objectief erg meevallen. Ik heb zo al vele duizenden macrofoto"s gemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”