george013 schreef:Leon,
Door het zo te formuleren maak je van het begrip scherptediepte een onbruikbare grootheid.
Nee, het wordt juist onbruikbaar als mensen te pas en te onpas verschillende uitgangspunten door elkaar gaan halen, de uitkomst met elkaar gaan vergelijken en dat als norm gaan aanmerken.
Wil je dingen met elkaar vergelijken moet je van een aantal vaste parameters uitgaan om te vergelijken.
Die vaste parameters zijn een vaste afmeting afdruk (of voor mijn part vergroting op een monitor) en een vaste kijkafstand.
En als vergelijk tussen FX en DX, eenzelfde opname vanuit hetzelfde camera standpunt, zelfde beeldhoek, zelfde diafragma.
Zo gauw je met verschillende afmetingen aan komt zetten kun je met een beetje handig gegoochel aan verschillende opnameformaten, brandpunten en diafragmawaarden elke vergelijking wel kloppend krijgen als "dat er ogenschijnlijk geen verschil is".
Handig gegoochel onder bepaalde voorwaarden komt o.a. ter sprake in de uitleg van scherptediepte door Paul van Walree op diens website:
http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekijk dan een beetje naar beneden die gele poppetjes, en daaronder verder naar beneden de verschillende uitvergrotingen van de achtergrondonscherpte genoemd A en B die er ogenschijnlijk hetzelfde uitzien als zijnde het resultaat dat de ene foto die achtergrond
een stuk verder is vergroot dan de andere opname van de erboven getoonde opnamen, waarvan er eentje met groothoek is opgenomen, de ander met tele.
george013 schreef:
Maar de gestelde vraag over verschil in scherptediepte DX vs FX(FF?) is voor mij nog niet beantwoord. Ik geloof je best, maar de redenatie ontgaat mij zonder tekeningen en berekeningen.
Flip geeft
een voorbeeld van twee opnamen met die brug, die qua opnamestandpunt, gebruikte beeldhoek, compositie
en afdruk beeldgrootte "hetzelfde zijn".
De ene opname op FX, de ander op DX. Die gemaakt met FX heeft minder scherptediepte bij gebruik van hetzelfde diafragma als die gemaakt op DX.
Maak je vanuit hetzelfde standpunt zo'n opname met een compact met vergelijkbare beeldhoek zul je nog meer scherptediepte krijgen als met DX.
Gebruik je een middenformaat camera met een lens met voor dat formaat zelfde beeldhoek zul je minder scherptediepte krijgen als met FX.
Gebruik je een platencamera met een lens met vergelijkbare beeldhoek zul je nog veel minder scherptediepte krijgen als met middenformaat.