micro nikkor dx 85mm vr2 of fx 105mm vr2

Discussies over macro/micro objectieven
hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: micro nikkor dx 85mm vr2 of fx 105mm vr2

Bericht door hoorn666 » do okt 27 2011 11:42 pm

Dreezzzzz schreef:De 105mm heeft dus nano coating en de 85mm niet. De 105mm zou hierdoor dus meer contrast geven.
Blijft nog wel staan dat de minimale werkafstand nagenoeg gelijk is. Dus beestjes schrikken bij beiden objectieven even snel.
Geeft die 20mm (30mm fx equivalent) nou zo een groot verschil bij het fotograferen, van bijvoorbeeld een insect, dat dit essentieel is met belichting, schaduw etc? Zijn dit nou net die essentiële mm benodigd om een insect er mooi op te krijgen of is dit met capture nx gemakkelijk op te lossen door te croppen?
Ik begrijp dat veel mensen een 105mm hebben, hier erg tevreden mee zijn en deze dus aanraden. Een 105mm wordt op menig FX camera gebruikt als all-round macro lens. Zou een 85mm op een dx dan ook niet volstaan voor dit doeleinde? Het lijkt me dus dat de argumenten, om verder van je onderwerp af te zitten ivm belichting etc een beetje overdreven zijn. Een FX camera zou daar met een 105mm dan ook last van hebben en dus een 150mm nodig hebben of zo?
Misschien heb ik het helemaal verkeerd, aangezien ik geen ervaring met macro fotografie heb. Ik krijg echter het gevoel dat sommige argumenten proberen het NAS gevoel te stimuleren. :wink2:
Wat ik me afvraag is of je niet al besloten heb. Alle argumenten voor een 105 worden door jou als overdreven, onzin of op te lossen met croppen afgedaan. Je vraagt om advies en meningen, die krijg je dan ook.
Ga gewoon je gang en koop een 85 mm, dan zul je ook best tevreden zijn (is een goede lens). Overigens schrikken de beestje niet even snel als je ze even groot op je sensor wil hebben.
Blijft verder mijn vraag staan, waarom geen 10 mm lichtsterke prime en de rest gewoon croppen? Als je hier een goed antwoord op kunt geven, heb ik een 105 in de aanbieding :lol:
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Dreezzzzz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dreezzzzz » vr okt 28 2011 11:55 am

hoorn666 schreef: Blijft verder mijn vraag staan, waarom geen 10 mm lichtsterke prime en de rest gewoon croppen? Als je hier een goed antwoord op kunt geven, heb ik een 105 in de aanbieding :lol:
Een prime heeft geen vergrotingsmaatstaf van 1:1.

Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer jullie adviezen. Ik weet ook van mijzelf dat ik eerder 300E meer betaal omdat ik er dan net iets meer mee kan.
Ik vroeg me gewoon af of het verschil echt merkbaar is. Er zijn ook veel vergelijkingen geweest tussen de 18-105mm en de 16-85mm en uiteindelijk zijn de verschillen ook marginaal. Ik vergelijk de objectieven nu in mijn hoofd met theoretische verhalen die ik van jullie hoor. Als ik het in de praktijk zie denk ik waarschijnlijk, je hebt gelijk.
Ik dacht dat je bij macro met een grotere brandpuntsafstand alleen meer werkafstand kon creëren. Omdat het een verhouding van 1:1 is dacht ik dat het niet uitmaakte of je een 85mm of bv een 150mm zou gebruiken behalve dan dat je de afstand vergroot. Je zet het onderwerp er immers 1:1 op. En omdat de werkafstand van de 85mm en de 105mm nagenoeg gelijk zijn had ik dus de indruk dat het qua belichting etc niet veel uit maakte. Nogmaals dit is hoe ik het theoretisch zie en ik heb geen praktijkervaring. Vertel me dus liever wat ik verkeerd zie ipv van te zeggen dat een prime dan ook zou werken.
D90 + Nikon 18-105 + Nikon 70-300

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr okt 28 2011 1:07 pm

Een feit dat ik nog niet genoemd zie is dat bij 1:1 de brandpuntafstand van de 105/2.8 AF-S G VR2 helemaal geen 105 mm meer is maar eerder iets als 75 mm. Dit komt door het lensontwerp met interne scherpstelling.

Hoe dat zit met de 85 mm Micro weet ik niet. Maar als de opnameafstand (van object tot sensor!) ongeveer gelijk is bij beide lenzen en eenzelfde afbeeldingsmaatstaf (1:1), moeten de brandpuntsafstanden ook ongeveer gelijk zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » vr okt 28 2011 1:12 pm

Hee, zo bedoelde ik het niet.
Waar het om gaat is zoveel mogelijk beestje of plantje op je sensor te krijgen, zodat elk detail zichtbaar wordt.
Ik krijg dan altijd kriebels en een NCIS gevoel als dan wordt gezegd "ik ga wel croppen". Alles wat er niet is, kun je ook niet zien en alleen maar gokken.
Hoe goed de software ook is, het gaat niet. Bij en uitvergroting mis je iets. Dit bedoelde ik met mijn opmerking.

Verder vind ik (ondanks dat ik een R1C1 set gebruik) toch wel bijzonder van belang dat ik de belichting gewoon iets beter kan regelen, maar dit kan ook mijn onkunde zijn.
Ik zet ook wel eens een gewone fliters er naast op een statief en dan loop je ook minder risico dat je een schaduw werpt (zie je vaak pas achteraf).

Succes met je keuze en wellicht is er iemand in jouw buurt met een of meerdere lensen, zo heb ik het ook beslist.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » vr okt 28 2011 4:57 pm

Dreezzzzz schreef:Nu is een objectief niet voor niks 300 euro duurder. Ik neem dan ook aan dat de 105mm beter is en dit is ook te lezen in de diverse reviews.
Nu is mijn vraag of de 105mm, in mijn geval, die 300 euro extra waard is??
Dit verschil speelde bij mij ook mee toen ik de keuze moest maken. Toch heb ik voor de 105mm gekozen en daar geen moment spijt van gehad.
Sterker nog, ik ga hem steeds meer waarderen en gebruik hem inmiddels niet alleen voor macro.
Een jaartje terug zei ik ook, dat ik niet gauw naar een FX zou gaan. Maar inmiddels ben ik daar op teruggekomen en word de volgende body toch echt een FX.
Enkel daarvoor is het al handig om alvast de geschikte objectieven te kiezen.

Nu zeg ik niet dat je de 105mm moet kopen, want jij bent de enige die weet wat, en hoeveel, je kan uitgeven en de 85 is ook een prima objectief.
in mijn DoKa zie ik niets...

Dreezzzzz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dreezzzzz » vr okt 28 2011 7:53 pm

De 105mm heeft nano coating en dus meer contrast.
De 105mm is FX, past dus op elke body.
De 105mm is beter geschikt voor andere doeleinden dan macro dan de 85mm
henkk schreef:Een feit dat ik nog niet genoemd zie is dat bij 1:1 de brandpuntafstand van de 105/2.8 AF-S G VR2 helemaal geen 105 mm meer is maar eerder iets als 75 mm. Dit komt door het lensontwerp met interne scherpstelling.

Hoe dat zit met de 85 mm Micro weet ik niet. Maar als de opnameafstand (van object tot sensor!) ongeveer gelijk is bij beide lenzen en eenzelfde afbeeldingsmaatstaf (1:1), moeten de brandpuntsafstanden ook ongeveer gelijk zijn.
Dit is dus een hele interessante en raakt de kern van mijn vraag. Omdat de minimale scherpstelafstanden en werkafstanden nagenoeg gelijk zijn lijkt er weinig verschil in beide objectieven te zitten qua werken en dus eventuele nadelen aangaande belichting etc. Als de brandpuntsafstanden nagenoeg gelijk zijn is het dan die 300E meer waard? Niet kijkende naar eventuele toekomstige body's.
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met beide objectieven en hier meer over kan vertellen.

@Hoorn666: No hard feelings
D90 + Nikon 18-105 + Nikon 70-300

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » vr okt 28 2011 8:44 pm

Ik heb zelf ook lang nagedacht over de 85mm of de 105mm. En op dat moment was het prijsverschil een stuk kleiner, want de 105mm was in Zwolle in de aanbieding voor 579,- en in Apeldoorn heb ik 409,- betaalt voor de 85mm. Bij mij gaf de doorslag dat ik de 85 mm ook graag binnen wilde gebruiken voor (portret)foto's van mijn kleinzoon. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Als ik zeker had geweten dat ik er alleen macrofoto's wilde maken had het "geringe" prijsverschil er voor gezorgd dat ik de 105mm had gekozen (voor het geval ik toch van DX naar FX zou willen in de toekomst),

Succes met kiezen 8)
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za okt 29 2011 12:19 am

Dreezzzzz schreef:
henkk schreef:Een feit dat ik nog niet genoemd zie is dat bij 1:1 de brandpuntafstand van de 105/2.8 AF-S G VR2 helemaal geen 105 mm meer is maar eerder iets als 75 mm. Dit komt door het lensontwerp met interne scherpstelling.

Als de brandpuntsafstanden nagenoeg gelijk zijn is het dan die 300E meer waard?
De kennelijk min of meer gelijke brandpuntafstanden gelden alleen in de buurt van 1:1. Bij niet macro-opnames zijn de brandpuntafstanden wel ongeveer 105 resp. 85 mm.

En nog een punt: als ik een kleine libelle o.i.d. van 3,5 cm 1:1 beeldvullend op m'n D700 krijg met de 105 mm, lukt dat niet 1:1 met de 85 mm op een DX-camera. Dan heb ik alleen het middel van de libelle, zonder kop of staart, of het wordt 1:1,5 o.i.d..En het zal ook niet lukken met die 85 mm op een FX camera. Maar dat heeft met de camera-lens combinatie te maken ipv met alleen de lens.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » za okt 29 2011 2:46 pm

henkm schreef:Ik heb zelf ook lang nagedacht over de 85mm of de 105mm. En op dat moment was het prijsverschil een stuk kleiner, want de 105mm was in Zwolle in de aanbieding voor 579,- en in Apeldoorn heb ik 409,- betaalt voor de 85mm. Bij mij gaf de doorslag dat ik de 85 mm ook graag binnen wilde gebruiken voor (portret)foto's van mijn kleinzoon. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Als ik zeker had geweten dat ik er alleen macrofoto's wilde maken had het "geringe" prijsverschil er voor gezorgd dat ik de 105mm had gekozen (voor het geval ik toch van DX naar FX zou willen in de toekomst),

Succes met kiezen 8)
Hallo HenkM,
€ 579,- klinkt interessant.. onlangs wellicht of al weer even geleden?
Groet, Jeroen

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » za okt 29 2011 8:56 pm

JeroenS schreef:
henkm schreef:Ik heb zelf ook lang nagedacht over de 85mm of de 105mm. En op dat moment was het prijsverschil een stuk kleiner, want de 105mm was in Zwolle in de aanbieding voor 579,- en in Apeldoorn heb ik 409,- betaalt voor de 85mm. Bij mij gaf de doorslag dat ik de 85 mm ook graag binnen wilde gebruiken voor (portret)foto's van mijn kleinzoon. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Als ik zeker had geweten dat ik er alleen macrofoto's wilde maken had het "geringe" prijsverschil er voor gezorgd dat ik de 105mm had gekozen (voor het geval ik toch van DX naar FX zou willen in de toekomst),

Succes met kiezen 8)
Hallo HenkM,
Groet, Jeroen
Sorry, was in januari/februari bij Foto Hans Keuzekamp in Zwolle. Op dat moment was de prijs bij Konijnberg al boven de 700 euro en dat is nu bij FHK ook het geval.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

rakuik

Bericht door rakuik » zo okt 30 2011 12:40 am

Wij ( mijn vriendin en ik) hebben de Nikkor 85mm macro en deze lens bevalt ons zeer goed.
Mijn zusje heeft een Nikkor 105mm macro en hoeweldeze lichtsterker is, merk ik persoonlijk
weinig verschil tussen beide lenzen.

De 105mm is door zijn Nano coating bijzonder zwaar en lomp en bijna 2 keer zo zwaar als onze 85mm.
Dus ik geef liever 400 euro uit aan een lichte lens, dan 700 euro aan een zware lens.
De werkafstand is ongeveer hetzelfde, scheelt maar 3 cm , geloof ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 30 2011 1:02 am

rakuik schreef:De 105mm is door zijn Nano coating bijzonder zwaar en lomp en bijna 2 keer zo zwaar als onze 85mm.
Dat verschil in gewicht komt echt niet door een dun laagje op het glas hoor... :D

Dat heeft meer te maken met het feit dat de 105 een FX objectief is en de 85mm een DX objectief. Gewoon minder glas nodig. Plus de hogere lichtsterkte en het verschil in brandpuntsafstand. En de bouw is wellicht ook van een hogere kwaliteit, maar dat durf ik niet stellig te zeggen; het is alweer even geleden dat ik de 85mm in m'n handen had.

Goed glaswerk is trouwens over het algemeen zwaarder dan minder goed spul (als je soortgelijke objectieven met elkaar vergelijkt, geen zooms vergelijken met primes, verschillende bereiken met elkaar, etc.).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rakuik

Bericht door rakuik » zo okt 30 2011 1:23 am

Je hebt gelijk,Patrick. Ik heb het misschien verkeerd uitgelegd, maar ik wilde eigenlijk zeggen, dat de Nikkor 85mm goed genoeg is,
als je niet wilt overschakelen naar FX. Dan vind ik het zwaardere gewicht en de prijs van 105mm gewoon zonde.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » zo okt 30 2011 7:23 pm

henkm schreef:
JeroenS schreef:

Succes met kiezen 8)
Hallo HenkM,
Groet, Jeroen
Sorry, was in januari/februari bij Foto Hans Keuzekamp in Zwolle. Op dat moment was de prijs bij Konijnberg al boven de 700 euro en dat is nu bij FHK ook het geval.
Dankje voor je antwoord. Jammer... Ik ben op zoek tussen nu en straks.... De foto's die ik ervan heb gezien vind ik erg mooi om nog even rustig rond te blijven kijken met verlangen..
Groet, Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”