EDIT: toen ik dit typte stonden er maar twee foto's!

Ziet er ok uit, lekker sfeertjegeorge013 schreef:Cafe's ook. De belichtingsmeter doet meer kwaad als goed. Veel te wispelturig.
ook in een kroeg of cafe heb je redelijk constant licht hoor.Skippy schreef:Ik neem aan dat je dan over stabiele lichtsituaties praat zoals bij een modelshoot. TS heeft het over fotografie in een café, lijkt me toch iets anders . Maar ieder zijn ding hoor, het is ook maar wat je gewend bent.Matthieu schreef:Als Ik werk met de sb 600 en 700 heb ik de camera altijd op M staan.
Dan kun je zowel spelen met tijd als diafragma om de belichting van je achtergrond juist te krijgen
(of over of onderbelicht met behulp van je meterstanden in de zoeker).
De flitser zorgt op de I-DDL stand dan altijd voor de juiste hoeveelheid op je onderwerp.
Flitsen doe ik altijd met de camera in de M stand.Skippy schreef: Ik neem aan dat je dan over stabiele lichtsituaties praat zoals bij een modelshoot. TS heeft het over fotografie in een café, lijkt me toch iets anders . Maar ieder zijn ding hoor, het is ook maar wat je gewend bent.
Met flitsen in een cafe, korte afstanden en relatief veel diepte, krijg je altijd problemen met de achtergrond. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevinslicht.De foto's van George zijn overigens niet zoals ik ze graag maak, ik hanteer graag wat langere sluitertijden en probeer wat meer sfeer te pakken. Eventueel nog een amber filter op de flitser om de flits een beetje af te stemmen het aanwezige licht.
Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.Patrick schreef:Ook maar even een paar voorbeelden van mijn kant. Ik heb ze even niet allemaal kleiner, dus je moet soms even klikken op de links als je geïnteresseerd bent...
1. Met tegenlicht in een verder donkere omgeving
![]()
Juist niet. Er zijn twee factoren: je omgevingslicht en je flitslicht. Als je dat raan minder overbelicht had willen hebben, dan moet je je omgevingsbelichting richten op dat raam. Gaat je belichtingswaarde naar beneden. Je flister compenseert dat. Zeker als dat ook op BL staat, wordt de intensiteit afhankelijk gemaakt van de afstand, als die bekend is. Heb ik ook voorbeelden van als je wilt.Had wellicht iets minder helder kunnen zijn maar dan moet je heel hard gaan flitsen. Niet altijd even mooi.
Het vreemde is dat ik dit verhaal niet terug zie in je foto's.george013 schreef: Met flitsen in een cafe, korte afstanden en relatief veel diepte, krijg je altijd problemen met de achtergrond. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevinslicht.
Langere sluitertijden zijn een keuze van wat wil je.Als je weet waar je mee bezig bent kun je kiezen. Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Ik denk dat Patrick hier de juiste balans heeft. Ga je de sluitertijd verkorten om het raam meer minder licht te maken, raak je details kwijt uit de kamer, en ben je de balans tussen omgeving en flits kwijt. TTL-BL is een vrij onvoorspelbare stand, doordat de camera heel veel zaken zelf gaat bepalen. In dit geval betwijfel ik of het resultaat beter zou zijn geweest.george013 schreef:Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.
Had je je belichting op het raam afgestemd, dan had je meer buitendetails. Had volgens mij ook met ttl-bl, hoop dat ik het goed heb, gekund. De flitser houd rekening met de afstand. Belichten op het heldere raam, scherpstellen op je persoon.
George
Staat er verkeerd. De eerste had moeten zijn bewegingsscherpte. Zoals uit het vervolg duidelijk zou moeten zijn.Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto. Er is geen bewust spel met de flitser, dat bedoel ik te zeggen. Als je het buitengebeuren had willen meenemen was het moeilijker geweest. Had je de sluitertijd moeten verkorten, was het flistvermogen toegenomen. Of eerst de camera op het buitengebeuren richten, de beliochting vasthouden en dan je compo maken. De flits doet de rest.Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.
Ook dit verhaal zie ik niet terug in jouw foto's.george013 schreef:Staat er verkeerd. De eerste had moeten zijn bewegingsscherpte. Zoals uit het vervolg duidelijk zou moeten zijn.Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Flitsen in een cafe zal altijd een afweging zijn wat wil je bereiken met je sluitertijd. Heb je statische objecten, dan zal een langere sluitingstijd geen probleem zijn, heb je bewegende objecten en zal bewegingsonscherpte geen toegevoegde waarde hebben, zit je toch vast aan een kortere sluitertijd. Het zijn afwegingen waar je je als fotograaf van bewust moet zijn.
Probeer het maar eens na te doen, ik ken weinig mensen die het zo netjes lukt op deze manier.Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto.Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.
BL gaat uit van Matrix meting, en vergelijkt het licht van de omgeving, met het licht onder het AF-punt. Daarop probeert de camera het belichtingsverschil te compenseren door te flitsen. Omdat je in dit geval links en rechts van het onderwerp een verschillende hoeveelheid licht hebt, is de uitkomst vrij onvoorspelbaar.Bij BL wordt dacht ik de afstand zoals de lens die doorgeeft meegenomen in de bepaling van het flitsvermogen. Ik gebruik dat nooit. Had ergens gelezen dat het ook alleen kan met de flitskop naar voren gericht. Hang me niet op.
Die neem ik graag even mee. Dank je!yzf1kr schreef:Probeer het maar eens na te doen, ik ken weinig mensen die het zo netjes lukt op deze manier.george013 schreef:Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto.