SB-400 flits vraag

Discussies over flitsers
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: SB-400 flits vraag

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 12:36 pm

@George: die laatste vind ik in ieder geval niet goed geflitst. Te hard op de voorgrond en te weinig achtergrond meegenomen. Jammer dat er geen EXIF in je bestand zit...

EDIT: toen ik dit typte stonden er maar twee foto's! :evil:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 31 2012 12:37 pm

george013 schreef:Cafe's ook. De belichtingsmeter doet meer kwaad als goed. Veel te wispelturig.
Ziet er ok uit, lekker sfeertje :)

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di jan 31 2012 12:59 pm

Skippy schreef:
Matthieu schreef:Als Ik werk met de sb 600 en 700 heb ik de camera altijd op M staan.
Dan kun je zowel spelen met tijd als diafragma om de belichting van je achtergrond juist te krijgen
(of over of onderbelicht met behulp van je meterstanden in de zoeker).
De flitser zorgt op de I-DDL stand dan altijd voor de juiste hoeveelheid op je onderwerp.
Ik neem aan dat je dan over stabiele lichtsituaties praat zoals bij een modelshoot. TS heeft het over fotografie in een café, lijkt me toch iets anders . Maar ieder zijn ding hoor, het is ook maar wat je gewend bent.
ook in een kroeg of cafe heb je redelijk constant licht hoor.
ik heb er geen moeite mee. metertje van je camera in de gaten houden
thats all
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 1:11 pm

Ook maar even een paar voorbeelden van mijn kant. Ik heb ze even niet allemaal kleiner, dus je moet soms even klikken op de links als je geïnteresseerd bent...

1. Met tegenlicht in een verder donkere omgeving
Afbeelding

2. Achtergrond meenemen
http://patrick.d70.nl/d/151416-1/PP_20120115_153345.jpg

3. Idem
http://patrick.d70.nl/d/151305-1/PP_20120115_134350.jpg

4. Idem
http://patrick.d70.nl/d/151374-1/PP_20120115_150356.jpg

5. Zelfs hogere sluitertijden zijn te halen met voldoende hoge ISO waarden.
Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jan 31 2012 1:13 pm

Skippy schreef: Ik neem aan dat je dan over stabiele lichtsituaties praat zoals bij een modelshoot. TS heeft het over fotografie in een café, lijkt me toch iets anders . Maar ieder zijn ding hoor, het is ook maar wat je gewend bent.
Flitsen doe ik altijd met de camera in de M stand.
Belichting instellen op de omgeving met sluiter en diafragma. (Sluitertijd met een ondergrens rond de 1/30 en ISO eventueel opschroeven.) Daarna doet de de iTTL de rest, en ben je eigenlijk alleen maar bezig met draaien van de flitskop en het bijstellen van het flitsvermogen.

De verlichting in de meeste kroegen in trouwens vrij constant, altijd te weinig. :wink:

De foto's van George zijn overigens niet zoals ik ze graag maak, ik hanteer graag wat langere sluitertijden en probeer wat meer sfeer te pakken. Eventueel nog een amber filter op de flitser om de flits een beetje af te stemmen het aanwezige licht.

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 9:58 pm

De foto's van George zijn overigens niet zoals ik ze graag maak, ik hanteer graag wat langere sluitertijden en probeer wat meer sfeer te pakken. Eventueel nog een amber filter op de flitser om de flits een beetje af te stemmen het aanwezige licht.
Met flitsen in een cafe, korte afstanden en relatief veel diepte, krijg je altijd problemen met de achtergrond. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevinslicht.
Langere sluitertijden zijn een keuze van wat wil je.Als je weet waar je mee bezig bent kun je kiezen. Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Ik vind dat ik bij de meeste foto's daar een goede afweging heb gemaakt. Bij de getoonde foto's heb ik een verhaal bij geplaatst.
Ik hoop dat TS hier wat aan heeft.
George

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 10:27 pm

Patrick schreef:Ook maar even een paar voorbeelden van mijn kant. Ik heb ze even niet allemaal kleiner, dus je moet soms even klikken op de links als je geïnteresseerd bent...

1. Met tegenlicht in een verder donkere omgeving
Afbeelding
Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.
Had je je belichting op het raam afgestemd, dan had je meer buitendetails. Had volgens mij ook met ttl-bl, hoop dat ik het goed heb, gekund. De flitser houd rekening met de afstand. Belichten op het heldere raam, scherpstellen op je persoon.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 31 2012 10:54 pm

Ik vind het lichte raam helemaal niet storend... Had wellicht iets minder helder kunnen zijn maar dan moet je heel hard gaan flitsen. Niet altijd even mooi.

Hoofddoel van de foto hier in dit draadje is te tonen dat je zelfs bij zoveel tegenlicht nog een goede belichting van je onderwerp kan bereiken. De andere foto's zijn op zich wel duidelijkere voorbeelden van het soort fotografie waar dit draadje om gaat.

george013

Bericht door george013 » di jan 31 2012 11:24 pm

Had wellicht iets minder helder kunnen zijn maar dan moet je heel hard gaan flitsen. Niet altijd even mooi.
Juist niet. Er zijn twee factoren: je omgevingslicht en je flitslicht. Als je dat raan minder overbelicht had willen hebben, dan moet je je omgevingsbelichting richten op dat raam. Gaat je belichtingswaarde naar beneden. Je flister compenseert dat. Zeker als dat ook op BL staat, wordt de intensiteit afhankelijk gemaakt van de afstand, als die bekend is. Heb ik ook voorbeelden van als je wilt.
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo feb 01 2012 8:34 am

george013 schreef: Met flitsen in een cafe, korte afstanden en relatief veel diepte, krijg je altijd problemen met de achtergrond. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevinslicht.
Langere sluitertijden zijn een keuze van wat wil je.Als je weet waar je mee bezig bent kun je kiezen. Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Het vreemde is dat ik dit verhaal niet terug zie in je foto's.
De sluitertijden zijn allemaal 1/100 of nog korter, daar laat je dus bijna 2 stops aan omgevingslicht liggen.
Daarover heen gaat dan nog eens een te sterke flits, met name de 1e en de 2e foto zijn te plat geworden.
george013 schreef:Weet niet wat je wilt bereiken, is altijd een vraag als je een foto ziet.
Had je je belichting op het raam afgestemd, dan had je meer buitendetails. Had volgens mij ook met ttl-bl, hoop dat ik het goed heb, gekund. De flitser houd rekening met de afstand. Belichten op het heldere raam, scherpstellen op je persoon.
George
Ik denk dat Patrick hier de juiste balans heeft. Ga je de sluitertijd verkorten om het raam meer minder licht te maken, raak je details kwijt uit de kamer, en ben je de balans tussen omgeving en flits kwijt. TTL-BL is een vrij onvoorspelbare stand, doordat de camera heel veel zaken zelf gaat bepalen. In dit geval betwijfel ik of het resultaat beter zou zijn geweest.

george013

Bericht door george013 » wo feb 01 2012 9:21 am

Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Staat er verkeerd. De eerste had moeten zijn bewegingsscherpte. Zoals uit het vervolg duidelijk zou moeten zijn.
Flitsen in een cafe zal altijd een afweging zijn wat wil je bereiken met je sluitertijd. Heb je statische objecten, dan zal een langere sluitingstijd geen probleem zijn, heb je bewegende objecten en zal bewegingsonscherpte geen toegevoegde waarde hebben, zit je toch vast aan een kortere sluitertijd. Het zijn afwegingen waar je je als fotograaf van bewust moet zijn.
Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto. Er is geen bewust spel met de flitser, dat bedoel ik te zeggen. Als je het buitengebeuren had willen meenemen was het moeilijker geweest. Had je de sluitertijd moeten verkorten, was het flistvermogen toegenomen. Of eerst de camera op het buitengebeuren richten, de beliochting vasthouden en dan je compo maken. De flits doet de rest.

Bij BL wordt dacht ik de afstand zoals de lens die doorgeeft meegenomen in de bepaling van het flitsvermogen. Ik gebruik dat nooit. Had ergens gelezen dat het ook alleen kan met de flitskop naar voren gericht. Hang me niet op.

George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo feb 01 2012 9:54 am

george013 schreef:
Mijn keuze is zo veel mogelijk bewegeingsonscherpte te krijgen. Bij sommige foto heb ik de sluitertijd omlaag gedraaid om juist beweginsonscherpte te krijgen.
Staat er verkeerd. De eerste had moeten zijn bewegingsscherpte. Zoals uit het vervolg duidelijk zou moeten zijn.
Flitsen in een cafe zal altijd een afweging zijn wat wil je bereiken met je sluitertijd. Heb je statische objecten, dan zal een langere sluitingstijd geen probleem zijn, heb je bewegende objecten en zal bewegingsonscherpte geen toegevoegde waarde hebben, zit je toch vast aan een kortere sluitertijd. Het zijn afwegingen waar je je als fotograaf van bewust moet zijn.
Ook dit verhaal zie ik niet terug in jouw foto's.
In geen van de 3 foto's zijn bewegingen te zien die een sluitertijd van 1/100 noodzakelijke maken.

Kleine handbewegingen van muzikanten zullen bevroren worden door de flits, er kan eventueel dan een lichte aura ontstaan, maar die zal niet opvalland zijn zijn. Je krijgt er wel een hoop sfeer voor terug.
Maar bij foto 2 is helemaal geen reden om voor 1/100, daar zit totaal geen beweging in.
Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto.
Probeer het maar eens na te doen, ik ken weinig mensen die het zo netjes lukt op deze manier.
Bij BL wordt dacht ik de afstand zoals de lens die doorgeeft meegenomen in de bepaling van het flitsvermogen. Ik gebruik dat nooit. Had ergens gelezen dat het ook alleen kan met de flitskop naar voren gericht. Hang me niet op.
BL gaat uit van Matrix meting, en vergelijkt het licht van de omgeving, met het licht onder het AF-punt. Daarop probeert de camera het belichtingsverschil te compenseren door te flitsen. Omdat je in dit geval links en rechts van het onderwerp een verschillende hoeveelheid licht hebt, is de uitkomst vrij onvoorspelbaar.

george013

Bericht door george013 » wo feb 01 2012 9:11 pm

@yzf en nog wat
Als fotograaf stel je je camera in anticiperend: je verwacht iets en dat is je uitgangspunt. Achteraf kan alles anders zijn op de dan getoonde foto.En met deze vergaarde kennis kun je een volgend keer verder. Totdat je weer een stap je terug moet omdat je te ver bent gegaan. Aldoende leert men.

Bij TTL-BL speelt de afstand een rol.
Net een proefje gedaan.
1. Flitser op de camera, ttl-bl, lens op automaat, zoek een onderwerp niet te ver weg en maak een foto.
2. Zet de lens op M en stel scherp op oneindig met hetzelfde onderwerp, maak foto. Overbelicht.
3. Hetzelfde maar op dichtbij. Foto onderbelicht.
Kun je herhalen met TTL, zonder BL. Zie je het verschil.

De foto van Patrick is een gewone foto, ik kraak hem niet af voor de duidelijkheid. Matrix-meting, geen EV=0 geloof ik, diafragmavoorkeur, flitser aan en schieten. Kun jij ook.

George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 01 2012 10:28 pm

yzf1kr schreef:
george013 schreef:Aan de foto mankeert niets. Maar is vrij standaard binnenfoto.
Probeer het maar eens na te doen, ik ken weinig mensen die het zo netjes lukt op deze manier.
Die neem ik graag even mee. Dank je! 8)

Het is trouwens vooral de camera en flitser die hier het werk doen. Je moet natuurlijk wel een beetje helpen als gebruiker. Op zich heeft George met zijn "kan jij ook" wel gelijk, maar toch zie ik het heel vaak fout gaan. Eerlijk gezegd denk ik dat geen van de foto's die George hier geplaatst heeft zo netjes geflitst zijn als deze. Wat prima is; het is geen wedstrijd. Ik leer van dit forum. Sterker nog: zonder dit forum was ik nooit zo ver gekomen. En ik leer nog dagelijks bij; ik ben er nog lang niet! Gelukkig trouwens; dat is juist leuk.

@George: eigenlijk niet zo handig als je foto's bij gaat plaatsen als je al reacties hebt gehad op je post. Nu klopte mijn reactie(s) van geen kant meer. :roll:

george013

Bericht door george013 » wo feb 01 2012 11:53 pm

@Patrick
Was niet slim van me. Overkomt me vaker.

De foto's van mij zijn bedoeld als voorbeeld voor TS. Foto 1 vind ik geen foute belichting. Bij alle foto's staat een regeltje boven. Net zoals bij nieuwsfoto's kun je die niet los van elkaar zien.

George

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”