PC samenstellen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Kroontje

Re: PC samenstellen

Bericht door Kroontje » do feb 09 2012 8:59 am

Ook de bewerking gaat veel sneller. dit is bij mij goed merkbaar (dit globaal vergeleken met twee laptopjes ieder met i3 en i5 + 4 GB)
Ik ben dik tevreden ;)

Suc6 met je keuze.

Kroontje

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 9:31 am

Het type i5 en i3 is natuurlijk wel belangrijk.

Er zijn langzame i5's en snelle i3's.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 09 2012 10:13 am

yzf1kr schreef: Daarnaast een 2e schijf voor je opslag en swapfile.
Dus je hebt een snelle SSD en een trage HDD, en de plaats je de swapfile op de trage HDD? He?
en zonder eject knop.
Boven de backspace.

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 10:16 am

iefie schreef:Jammer alleen dat imac een glansscherm heeft dus niet heel goed om foto's te bewerken. Waarom mac hierop is overgestapt is mij een raadsel. Pc is denk ik 3x zo snel voor de prijs van een imac....
Een fabel dat een glansscherm van een Mac een nadeel zou zijn. Mijn foto's komen bij profoto precies zoals ik ze op mijn monitor bewerkt heb terug, helderheid, kleur, contrast.. Gewoon zoals ik het bedoeld had. Hoe komt het dat de grafische sector voor 90% met Macs en iMacs werkt. Waarom werken de grote Pro photographers met Mac of iMac? Vast niet omdat de glans van het scherm niet goed zou zijn.

3x sneller... Nou iets sneller ben ik met je eens maar CPU kracht is helaas niet de bepalende factor als je spreekt over snelheid. Apple is met OSX en de hardware nou eenmaal beter geoptimaliseerd dan Windows. Is ook niet vreemd want Apple kan haar software schrijven en laten schrijven die toegespitst is op de hardware en OSX. Hoeft geeen rekening te houden met een Intell of AMD cpu, geen rekening te houden met een woud aan merken en types moederborden en grafische kaarten. Een Mac presteerd iets beter op mindere specs. Het blijft een dure machine maar dit is eigenlijk alleen omdat je er een beeldscherm bij in koopt. :wink2:

Uiteraard kun je ook een hele mooie wellicht wat snellere PC bouwen voor €800 en als de TS een PC zoekt houd er dan rekening mee dat CPU kracht en intern geheugen belangrijk zijn. Meer is echter niet altijd beter. Het gaat om de combinatie van type CPU en Type geheugen en dat binnen het budget. Daarnaast slokt een goed moederbord van Intell of een Asus Pro een aardig stukje budget op. Houd rekening met de koeling van je CPU en bv Intell borden omdat de Northbridge van deze MoBo's niet alle koelfans verdragen kwa positie. Laat je dus met het bouwen van een custom PC goed informeren door de medewerker. Klinkt logisch maar helaas is niet elke medewerker op de hoogte van compatibiliteit van componenten.

Zoals eerder gezegt is het kopen van bijvoorbeeld een DELL ook een hele goede oplossing. Je hebt garantie op het hele systeem en dit is optimaal binnen het budget door DELL samensgesteld.
Laatst gewijzigd door Steven op do feb 09 2012 10:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do feb 09 2012 10:24 am

Alleen foto bewerking vraagt niet al te veel van de computer, maar denk je ook aan panorama en HDR dan wordt het een ander verhaal.

Deze programma's en vooral HDR vragen om veel geheugen en schrijven vaak naar de harde schijf.

Ik zou dan het volgende aanraden:

4 GB geheugen is niet veel ( het operatings systen gebruikt al een boel) dus ga naar 64 bit besturingssysteem met minstens 8-12 GB geheugen ( is niet meer zo duur tegenwoordig)

Gebruik een SSD harde schijf met daarop de software en wijs deze aan als swap schijf, ook deze onderdelen zijn niet meer zo duur tegenwoordig, verder een grote standaard harde schijf voor gegevens opslag.

Bestanden worden steeds groter ( zie maar de nieuwe D800), ik werk nu met 16 bits TIFF foto's van 60 MB per stuk, met als resultaat panorama's van 600/800 MB per stuk..

Geld valt uit te sparen op de kast/voeding, video en geluid, cd schrijver, etc. goed vergelijken kan voordelig zijn.

Een kant en klaar computer kopen kan nadelen hebben, zo bevatten ze soms onderdelen die je niet nodig hebt, of is een van de onderdelen een zwakke schakel zodat de prestaties tegenvallen.

Bij de monitor zou ik zeggen denk ook aan calibratie, je zult verbaasd zijn van het verschil in kleuren voor en na calibratie.

De keuze is enorm, kijk maar eens bij Informatique of Alternate, zelf heb ik een kleine zelfstandige die zowel mijn prive als zakelijke computers samensteld en indien nodig aan de praat houdt ( is zelfs goedkoper dan sommige grote firma's)

Veel succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 10:37 am

Tom schreef:
yzf1kr schreef: Daarnaast een 2e schijf voor je opslag en swapfile.
Dus je hebt een snelle SSD en een trage HDD, en de plaats je de swapfile op de trage HDD? He?
Ja, swapfiles zijn niet bevorderend voor je levensduur van je SSD.
Daarnaast is worden tegenwoordig zelden nog gebruikt door je OS. Zeker als je 4GB of meer hebt.
Tegenwoordig wordt je swapfile alleen nog gebruikt in noodgevallen, maar dan wil je niet dat hij je SSD om zeep helpt.

Dit is trouwens ook het advies van de SSD fabrikanten, en gewoon op hun sites te vinden.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op do feb 09 2012 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 09 2012 10:38 am

RVK schreef:
Geld valt uit te sparen op de kast/voeding,
Liever een tragere processor en minder geheugen (wat moet je met 12gig, sorry hoor...) en een fatsoenlijke kast en voeding dan andersom. Een goedkope voeding is over het algemeen minder efficient en maakt herrie. Goedkope kasten gaan resoneren, hebben een belabberde airflow, etc.

Je hoeft geen kast te kopen van een paar honderd euro, maar die combinaties behuizing/voeding voor 2 tientjes zou ik zeker links laten liggen.

Verder zou ik kijken naar het stroomverbruik. Er zijn PC's die idle (=niets-doenend, behalve een bureaublad weergeven) zo 100 watt uit het stopcontact trekken. Als je de PC veel gebruikt is daar een leuke stuiver op te besparen.

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 10:46 am

Tom schreef:
RVK schreef:
Geld valt uit te sparen op de kast/voeding,
Liever een tragere processor en minder geheugen (wat moet je met 12gig, sorry hoor...) en een fatsoenlijke kast en voeding dan andersom. Een goedkope voeding is over het algemeen minder efficient en maakt herrie. Goedkope kasten gaan resoneren, hebben een belabberde airflow, etc.

Je hoeft geen kast te kopen van een paar honderd euro, maar die combinaties behuizing/voeding voor 2 tientjes zou ik zeker links laten liggen.

Verder zou ik kijken naar het stroomverbruik. Er zijn PC's die idle (=niets-doenend, behalve een bureaublad weergeven) zo 100 watt uit het stopcontact trekken. Als je de PC veel gebruikt is daar een leuke stuiver op te besparen.
+1 een goedkope voeding heeft vaak kwalitatief slechtere rails en kan een wisselende output hebben. Om maar niet te spreken over de vaak slechte levensduur.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do feb 09 2012 10:49 am

Ik werk dus in de grafische sector, en allemaal zitten we te schelden op de glansschermen....ik zeg niet dat mac slecht is, alleen als budget ook een rol speelt dan 100% pc
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 11:00 am

iefie schreef:Ik werk dus in de grafische sector, en allemaal zitten we te schelden op de glansschermen....ik zeg niet dat mac slecht is, alleen als budget ook een rol speelt dan 100% pc
? Meen je dat nou? Ik ken toch wel een behoorljk aantal mensen die er ook mee werken in de sector maar die heb ik er nog niet over gehoord? Wellicht de lichtinval bij jullie op het werk? Kan me voorstellen als je er last van hebt dat je behoorlijk moe bent aan het einde van de dag?

Binnen een budget van €800 kun je idd beter voor een PC gaan. Maar als de TS ook een scherm nodig heeft dan is daar toch al een aardige hap uit genomen. Je kunt het scherm natuurlijk ook iets later kopen. Nadeel is nu toch ook wel dat een HDD van bv 2TB 5 maandjes terug €50 (OEM) en nu €130 (OEM) kost. Wellicht maar even wachten tot geheugen weer daald in prijs? Ik verwacht toch wel snel weer een normalisatie van de markt op dat gebied.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » do feb 09 2012 11:05 am

Glansschermen zijn prima, OP VOORWAARDE dat je ze zo kunt opstellen dat er geen reflecties optreden. Dus eigenlijk in een relatief donkere reflectievrije omgeving. En die heb ik thuis niet, dus gebruik ik een mat scherm.
En dat vind ik heel prettig werken. Apple's Macbook Pro kun je tegen meerprijs met een matscherm (en hoge resolutie) aanschaffen en de good old Apple Cinema Display is ook een mat scherm van 20, 23, of 30 inch.
Jammergenoeg zijn de nieuwe losse schermen van Apple beide glanzend.
Laptops met Windows als besturings systeem hebben heden ten dage ook in veel gevallen een hoogglans scherm trouwens.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 11:08 am

Schermen van Apple zijn niet zo bijzonder hoor.
Het zijn leuke middenklassers die uit de zelfde fabriek komen als de U2410 en U2711 van Dell, maar je mag ze echt niet vergelijken met een NEC of Eizo.

Je koopt een Dell U2410 al voor €400, en zijn budget was €800 ex. scherm.

Dus voor €1200 euro heb je dan een computer staan die stukken meer bied als een iMac van de zelfde prijs.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » do feb 09 2012 11:17 am

Een iMac 21,5 inch met i5 processor 2,5 GHz, harddisk 500Gb, ingebouwd SD-kaartlezer, draadloos toetsenbord en draadlozew muis kost 1149,=. kosteloos aan huis bezorgd.
Als je zo'n apparaat reflectievrij kunt opstellen heb je er een prima machine aan.
Maar het blijft een Apple, alles optimaal op elkaar afgestemd, niet een uit gekozen onderdelen samengebouwde Windows machine.
Ieder zijn keuze en dat respecteer ik.

Kleine correctie: de iMacs hebben een Intel processor en een AMD grafische processor.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do feb 09 2012 11:56 am

Ik kan me op zich vinden in de adviezen van yzf1kr, op 1 ding na en dat is het moederbord. Ik heb al ettelijke voorbeelden meegemaakt (bij eigen bouw en die van anderen) waar de keuze voor een goedkoop moederbord het systeem aanzienlijk vertraagt. Vergeet niet dat het de hele backbone van je communicatie is. Gebruik daar een suboptimaal component en de performance van het gehele systeem wordt aangetast. Mijn eigen ervaring leert dat gebruik van een 'standaard' moederbord t.o.v. een kwaliteits-moederbord tot 20% kan schelen in performance.

V.w.b. een SSD drive: Bepaalde moederborden staan toe dat je een SSD cache drive definieert. Dat kan ook een positieve invloed hebben op je performance.

V.w.b. de glansschermen, ik herken de klachten daarover ook. Niet over kleurechtheid etc, maar door problemen met lichtinval. Overigens kan die lichtinval er wel voor zorgen dat je ogen anders waarnemen (en dat heeft dus wel invloed). Ik ken een bedrijf wat kappen over alle schermen heeft moeten monteren door de klachten. Een ander heeft de hele verlichting veranderd. Thuis heb ik er ook last van (door de layout thuis heb ik of last van lichtinval, of last van tegenlicht. Tegenlicht kan ik echt niet hebben, dus lichtinval op mijn scherm blijft over. Bij mat heb ik daar geen last van. Ik zal dus ook geen glansschermen meer aanschaffen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Goodje

Bericht door Goodje » do feb 09 2012 12:23 pm

Geheugen is snel zat bij geprikt een CPU vervangen kost meer en is lastiger dus mijn advies neem voor je geld een maximale CPU I5 of I7 als het met het geld kan.
geheugen wel in een bank bij voorbeeld als je maar 4GB kan betalen 1 bankje je kan dan als je weer wat geld heb zo een bankje bij prikken.
Moederbord Intel nemen werken toch het stabielste en videokaart niet zo heel erg belangrijk alleen voor spellen is dat van belang.
Voeding coolermaster silent nemen, met voldoende watt p/m 500
Kast ook het liefst een goed merk nemen ook inverband met de koelers en air flow in de kast.(coolmaster)
SSD drive weet ik ook niet denk dat het alleen met opstarten iets uitmaakt, kost alleen maar extra geld wat je niet aan je CPU kan besteden.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”