wat kan nikon wat metz niet kan?

Discussies over flitsers
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: wat kan nikon wat metz niet kan?

Bericht door Patrick » za mar 03 2012 12:14 am

JaapV schreef:
Peter schreef:kan ze niet vergelijken, ben tevreden met de Metz 58 AF-2.

Laat me nooit in de steek, wordt niet warm en Duitse degelijkheid.
Zal dan wel slechter zijn dan Nikon...,
:?:
Als ik het goed heb was hier maar één reactie (Patrick) waarin de mening werd gegeven dat de Nikon flitsers degelijker aanvoelden dan Metz.
Nu wordt er ineens stemming gemaakt "velen vinden het rommel"?

Beetje erg overdreven, lijkt me! :roll:
Mij ook.

Ik meende het trouwens wel, en het is gebaseer op mijn eigen ervaringen. Zowel Nikon als Metz gebruikt kunststof. Maar Nikon wat mij betreft van het betere soort. En met name de voet van de Metz vind ik weinig vertrouwenwekkend. Die van mijn Nikons (SB-800 en SB-900, maar het geldt ook voor de SB-700 en SB-600) zijn van metaal, die van mij Metz (ik had de 58 AF-1, het toenmalige topmodel) dus niet...

Ook de besturing van de Nikons vind ik persoonlijk een stuk beter.

De flitskwaliteiten van de Metz flitsers is trouwens niets mis mee. Dat is gewoon top!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mar 03 2012 8:11 am

Je wilt een SB-600 vergelijken met een Metz. Welke Metz ??
58 AF-2
50 AF-1
44 AF-1
36 AF-5
24 AF-1
76 MZ-5
45 CL-4

Hier een overzichtje met enkele verschillen van de Nikon i-DDL flitsers:
http://home.planet.nl/~braak117/iDDL%20flitsers.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je zelf je een bedoelde Metz er zo tussen zetten.

Compatible: Een SB-600 werkt met een AS-1 op de F uit 1959 mits je de flitser op M zet.
Alle actuele Nikon flitsers hebben nu het i-DDL CLS systeem. Nikon zal dat in de toekomst vast wel eens veranderen. Het huidige systeem is nog maar de 4de versie. Dat wordt niet zo heel vaak veranderd en het huidige systeem werkt met alle oudere camera's.
Een SB-600 kwam in 2005 op de markt en past en werkt optimaal op alle Nikon camera's zoals de:
D40, D40x, D50, D60, D3000, D3100, D5000, D5100, D7000, D70, D70s, D80, D90, D200, D300, D300s, D700, D800, D800E, D3, D3x, D3s en D4.

Willem v D schreef:De eigenaar vraagt 150 ineens ipv 130.
nu zit ik echt te tweifelen...
hij is voor een d90
Grote kans dat de verkoper hier mee leest.

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » za mar 03 2012 10:12 am

Ik kan er niets aan doen als hij mee leest....
heb er trouwens niets op tegen.
maar een sb600 is in mijn ogen op moment al een oudere flitser
en denk niet dat hij nog erg lang waarde vast zal blijven (denk 2 jaar) door alle ontwikkelingen in de techniek.

maar ik denk dat als ik een flitser heb die makkelijk in gebruik is en ook los van de camera te gebruiken is
dat ik al voldoende mogelijkheden heb ik moet nog alles leren en de leer curve zal nog lang zijn.

Ik wil gewoon een flitser die het doet zoals het moet
maar niet dat er dadelijk dingen zijn die niet goed gaan met/op de camera
dan kan ik net zo goed een sb 28 halen oid dan heb ik ook een flitser maar waarbij ik veel dingen niet kan gebruiken

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mar 03 2012 12:07 pm

lotjeman61 schreef:Metz 50 is beter (richtgetal en aantal flitsen achter elkaar) dan de SB 600, maar de metz ondersteunt geen draadloos flitsen.
Pas op; Metz geeft het richtgetal aan bij 105mm en Nikon bij 35mm (100 ISO). Omgerekend naar 35mm komt het richtgetal van de Metz 50 op 29 en de Nikon SB600 op 30! De Metz 50 heeft dus geen hogere lichtopbrengst!
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mar 03 2012 12:15 pm

a vgastel schreef: Afbeelding

Deze flits hier genoemt geeft in de exif gegevens aan SB800 na lang zoeken en na vraag gedaan bij metz via via zou hier de zelfde techniek toegepast zijn als bij de nikon sb800.
Je kunt de Metz 44AF-4i niet vergelijken met de Nikon SB800: richtgetal van de Metz is 28 en dat van de SB800 is 38 (beide bij 35mm op 100 ISO).
Jur

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mar 03 2012 12:20 pm

Willem v D schreef: maar ik denk dat als ik een flitser heb die makkelijk in gebruik is en ook los van de camera te gebruiken is
dat ik al voldoende mogelijkheden heb ik moet nog alles leren en de leer curve zal nog lang zijn.

dan kan ik net zo goed een sb 28 halen oid dan heb ik ook een flitser maar waarbij ik veel dingen niet kan gebruiken
De SB-600 voldoet aan je eisen, gemakkelijk in gebruik en los van de camera te gebruiken.
Een SB-28 doet dat niet en werk met je D90 alleen op M. Dat kan met een Agfa lampjes flitser ook.

Overigens kan de leerweg lang zijn maar dat hoeft niet. Vrijwel elke dag is er wel ergens een NCN flitscursus.

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » za mar 03 2012 12:54 pm

Hans Braakhuis schreef:
Willem v D schreef: maar ik denk dat als ik een flitser heb die makkelijk in gebruik is en ook los van de camera te gebruiken is

De SB-600 voldoet aan je eisen, gemakkelijk in gebruik en los van de camera te gebruiken.
Een SB-28 doet dat niet en werk met je D90 alleen op M. Dat kan met een Agfa lampjes flitser ook.

Overigens kan de leerweg lang zijn maar dat hoeft niet. Vrijwel elke dag is er wel ergens een NCN flitscursus.
het was mij al bekend dat de sb28 niet geschikt was voor de camera
Ik was niet van plan om een sb28 te gaan halen maar gebruikte deze als voorbeeld.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 03 2012 1:47 pm

Toch wel een wat ongelukkig voorbeeld. Er zit een generatiekloof tussen de SB-x00/x10 flitsers en het spul ervoor. Wat ervoor zit werkt niet lekker samen met moderne camera's. NIets mis met de SB-600. Niet de hoofdprijs voor betalen, maar een gunstige tweedehands is een prima keuze!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za mar 03 2012 1:53 pm

hallo jur
Je kunt de Metz 44AF-4i niet vergelijken met de Nikon SB800: richtgetal van de Metz is 28 en dat van de SB800 is 38 (beide bij 35mm op 100 ISO).
Heb geen vergelijk willen maken dit is wat ik ondervind als deze flits op mijn camera staat een hoog richtgetal wil nog niet zeggen dat hij beter of slechter is.
Dan gaat mijn iso wel omhoog als het nodig is.
Maar vertel mij maar eens waarom er dan sb800 bij staat inde exif gegevens als ik met deze flits ga werken.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... l&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mar 03 2012 2:27 pm

@ a vgastel

Ik heb geen idee waarom er bij gebruik van de Metz 44AF-4i "SB800" in de EXIF staat. Foutje in de software?
Behalve het aanzienlijke verschil in richtgetal met de SB800, kun je deze Metz flitser volgens mij ook niet als master gebruiken in het Nikon CLS systeem. De SB800 kan dat zeker wel. In dat opzicht kun je de Metz flitser vergelijken met de SB600.
Jur

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za mar 03 2012 11:41 pm

a vgastel schreef:Maar vertel mij maar eens waarom er dan sb800 bij staat inde exif gegevens als ik met deze flits ga werken.
Waarschijnlijk omdat ze middels reversed engineering hebben uitgezocht hoe cls flitsers met de camera praten en toen dus de ID van de SB-800 mee hebben gekopieerd. De SB-800 was de eerste cls-flitser, daardoor zullen er wel meer vreemd merk flitsers zijn die claimen een SB-800 te zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » zo mar 04 2012 9:55 am

Hans Braakhuis schreef:

Hans, waar kan ik info vinden mbt een NCN flitscursus?
(Heb het forum al doorzocht maar kom niets tegen.)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 04 2012 11:35 am

M'n opmerking was meer bedoeld als: er zijn zoveel vragen over een Nikon flitscursus, dat de NCN er welke elke dag een zou kunnen organiseren.
Op vrijwel elke NCN bijeenkomst (zie pagina 54 en verder van het actuele clubblad) kun je met je vraag terecht. Op zoek naar een NCN'er met jouw flitser en je wordt vast geholpen. Zelfs op de ALV, De ALV begint om 14:00 uur, maar vanaf 13:00 druppelen de leden al binnen.

Uit het verleden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/zate ... um-arnhem/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=29247" onclick="window.open(this.href);return false;

of:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=23384" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 04 2012 11:57 am

Daarnaast is flitstechniek een regelmatig terugkomend onderdeel voor NCN activiteiten. Niet elk jaar volgens mij, maar heel regelmatig. Vorig jaar heeft Arthur (ALE op het forum) een hele workshop eraan gewijd!

Maar zoals Hans al aangeeft: stel je vragen op het forum of een keer tijdens een NCN activiteit en er zijn meestal genoeg mensen die je kunnen en zullen helpen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo mar 04 2012 1:43 pm

Je moet rouwens wel een beetje uitkijken met 2e hands flitsers kopen. Die flitsbuisjes kunnen niet al teveel hebben; krijg je eentje van iemand die met bursts of steeds op vol flitst en hem vaak heeft gebruikt dan is er grote kans dat het flitsvermogen achteruit is gegaan, de flitsduur langer is geworden, de kleur blauwer is en het ding er binnen afzienbare tijd mee ophoudt.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”