KPN Backup Online ervaring?

Discussies over fotobewerking en archivering
The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » di jul 31 2007 11:04 am

Als je echt bang ben voor een inbraak, kan je toch een backup maken op de externe en hem dan bv bij de buurman leggen. De kans dat daar ook wordt ingebroken is dan alweer kleiner. Maar hoe groot is de kans dat dat gebeurt. dan moet je ook rekening gaan houden met brand!!!

Wat overblijft is dat je dan een kluisje huurt, en na de backup weer terugbrengen...

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

pabusk

Bericht door pabusk » di jul 31 2007 11:15 am

Hans Braakhuis schreef:Ik back up ongeveer 120 GB.
Als ik inbel met mijn ADSL verbinding kan ik 256 Kb per seconde up loaden.
Wn dan nog maar de vraag of dat de effectieve data overdracht is of de bandbreedte die je ter beschikking hebt. Als het 256Kb bandbreedte is kun je ervanuit gaan dat die 1Mb geen 4 seconde maar 6-7 seconden duurt.

Grtz,
Paul

Rogier

Bericht door Rogier » wo aug 01 2007 12:20 pm

The-Boss schreef:Als je echt bang ben voor een inbraak, kan je toch een backup maken op de externe en hem dan bv bij de buurman leggen. De kans dat daar ook wordt ingebroken is dan alweer kleiner. Maar hoe groot is de kans dat dat gebeurt. dan moet je ook rekening gaan houden met brand!!!

Wat overblijft is dat je dan een kluisje huurt, en na de backup weer terugbrengen...

Pierre 8)
Wat ook mogelijk is, is je nieuwe bestanden behalve naar de externe schijf ook regelmatig naar een DVD te backuppen en de DVD's bij iemand anders te leggen. Dit vraagt echter weer een stukje discipline terwijl je het automatisch geregeld wil hebben. Nog een andere mogelijkheid is dat je een externe schijf bij een vriend in zijn/haar netwerk hangt en hij/zij hetzelfde bij jou doet. Een programma als Syncback (de betaalde versie dan) is in staat om ook over het internet te back-uppen. Moet je alleen niet te veel data tegelijk moeten overzetten, dan kom je in de knoop met de bandbreedte. Maar dat geldt voor elke online back-up.

Back-up Online is voorlopig nog een dienst voor zakelijke klanten trouwens. Nou zullen een aantal hier wel een eigen bedrijf hebben, maar vast niet iedereen.

Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze het onderscheid maken tussen een computer en een server, aangezien het tarief voor een server aanzienlijk hoger ligt.

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 01 2007 1:11 pm

@ Rogier: Onderscheid tussen server en werkstation aka computer? Ik neem aan dat ze hiervoor twee verschillende softwarepakketten aanbieden... Denk trouwens niet dat het zo'n vaart zal lopen met de bedrijven, want een bestand van 4GB is max volgens kpn! Leuk als je dan je exchange wilt backuppen... (een exchange databasebestand is toch al snel een paar GB). Enne, voor particulieren is de dienst wel degelijk beschikbaar! Gewoon via een resellerkanaal van kpn spelen (= ook beoogd doel kpn)

Groeten, Robbert

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo aug 01 2007 5:56 pm

Ik heb het eigenlijk niet zo op die online backup toestanden.
ik zat meer te denken aan een soort NAS systeem wat in een brand veilige safe zit wat je dan bijvoorbeeld buiten je hoofdvertrek zou kunnen plaatsen bijvoorbeeld in een schuur of iets dergelijks een lan kabeltje door de tuin naar je huis en je kunt altijd makkelijk en snel bij je backup's.

Backuppen is leuk maar het moet ook niet te omslachtig of te traag worden want dan verdwijnt het al snel naar de achtergrond.
Laatst gewijzigd door luc op wo aug 01 2007 6:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo aug 12 2007 10:23 am

FYI

Google verkoopt online opslagruimte
(10-08-2007)

"Een eenvoudige manier om meer opslagruimte te krijgen" zo noemt Google haar nieuwe aanbod van online diskruimte. De zoekgigant heeft voor verschillende produkten, zoals Picasa Web Albums en Gmail, en binnenkort ook Google Docs & Spreadsheets, betaalde opslagruimte in de aanbieding. De huidige limiet voor Gmail is 2,8GB en voor Picasa 1GB. Gebruikers die meer ruimte nodig hebben, kunnen uit de volgende opties kiezen:
- 6 GB (13,50 euro per jaar)
- 25 GB (50 euro per jaar)
- 100 GB (170 euro per jaar)
- 250 GB (340 euro per jaar)

Onlangs kondigde Microsoft nog haar online opslag oplossing"Skydrive" aan, en ook Yahoo biedt voor een klein per bedrag per jaar onbeperkte hoeveelheid opslagruimte.

Don't shoot the messenger !

[align=right]Bron: Safe Internet Foundation[/align]
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo aug 12 2007 10:38 am

Hans Braakhuis schreef:Ik back up ongeveer 120 GB.
Als ik inbel met mijn ADSL verbinding kan ik 256 Kb per seconde up loaden.
<snip>
Het is nog erger Hans. Je ADSL snelheid is opgegeven in bits (b) en je datahoeveelheid om te backuppen in Bytes (B). Daar zit dus ook nog eens een factor 8 tussen.

Dus 1 MB uploaden met een snelheid van 256 Kb doet er dan geen 4 seconden over maar 32.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 12 2007 4:44 pm

[/quote] Het is nog erger Hans. Je ADSL snelheid is opgegeven in bits (b) en je datahoeveelheid om te backuppen in Bytes (B). Daar zit dus ook nog eens een factor 8 tussen.Dus 1 MB uploaden met een snelheid van 256 Kb doet er dan geen 4 seconden over maar 32.[/quote]

Gelukkig, eindelijk ontmaskerd. Ik ben een digibeet.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » vr aug 17 2007 5:55 pm

Ik heb net zoals skippy 2 externe schijven.
1 in huis en 1 heb ik bij mijn broer liggen, die iets verderop woont. Voor diefstal of bij brand.

Volgens mij kun je dat backup verhaal bij de KPN enzo wel vergeten.
Dat is meer gemaakt voor zakelijke bestanden neem ik aan.

Ik heb een backup schijf van 400 gb en 250.(fire wire en Esata)
De data heb ik daar allemaal in werkmappen staan, zodat alleen de gewijzigde bestanden worden bijgewerkt. Dat is zo gebeurt (10 minuten of zo).
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo aug 19 2007 6:15 pm

Nieuws: Zijn online backups wel te vertrouwen?
(15-08-2007 10:15)

Niet alleen voor bedrijven, ook voor thuisgebruikers is het off-site bewaren van backups belangrijk, zo adviseren disaster recovery experts. Veel mensen bewaren foto's en belangrijke documenten digitaal op één locatie, waardoor water- of brandschade catastrofale gevolgen kan hebben. Er zijn verschillende manieren om backups op een andere locatie te verzorgen. Bijvoorbeeld het branden op DVD of CD, het bewaren op een draagbare harde schijf of USB stick, die je dan bij familie of vrienden, je werk of desnoods bij de bank bewaart. De data moet dan echter wel fysiek vervoerd worden.

De makkelijkste manier is dan ook via het internet, door bijvoorbeeld de FTP (SFTP) server van een kennis te gebruiken of hem een e-mail met de belangrijke bestanden te sturen, zegt Deb Shinder van beveiligingsbedrijf Sunbelt Software.

Maar wat als je geen vrienden hebt, of ze niet met je belangrijke bestanden vertrouwt? Dan zijn er nog tal van online aanbieders. Zie dit overzicht van Nederlandse aanbieders, maar ook Microsoft en Google houden zich met online opslag bezig.

"Kun je je online opslag vertrouwen? Ik zou er niet op vertrouwen als mijn enige off-site opslagmethode, maar het is zeker gemakkelijk en kan een goede oplossing zijn zolang je een backup van je backup hebt. Het is misschien beter om voor bekende aanbieders te kiezen, die niet zo snel failliet zullen gaan, hoewel het altijd mogelijk is dat ze de dienst beëindigen," waarschuwt Shinder.

Don't shoot the messenger !
[align=right]Bron: Safe Internet Foundation[/align]
Laatst gewijzigd door ALE op zo aug 19 2007 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » zo aug 19 2007 6:47 pm

Ik ben bang dat het te langzaam is, ook al kan ik met 96KB/s uploaden. Dit zou betekenen dat ik om mijn systeem te backuppen ongeveer 3337 uur nodig ben om te uploaden. En dan moeten alle wijzigingen ook nog steeds bijgehouden worden.
Het goedkoopste is denk ik een externe hardeschijf, en deze af en toe naar iemand wegbrengen. (Mooiste manier is 2, en deze om de maand afwisselen). En als je geen 'vrienden' hebt hiervoor, zou je een bankkluisje kunnen overwegen.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo aug 19 2007 7:12 pm

Als straks iedereen een glasvezel lijntje heeft van 100 m/bit synchroon, dan is het ineens heel makkelijk om extern te beackuppen.
Dan zal het heel snel en goedkoop worden.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

pa0mrl

Bericht door pa0mrl » zo aug 19 2007 7:16 pm

Ik gebruik het al jaren (in ieder geval vanaf het begin). Het werkt goed, maar denk erom dat je "versie 2" gebruikt.

Mijn uploadsnelheid is ongeveer 0,5 GB/uur maar dat hangt af van je abonnement bij je provider.

Het is het enige dat je hebt als je huis afbrand! Ik heb natuurlijk externe schijven als backup. Is veel sneller, maar toch. Het uploaden kun je gewoon in de achtergrond doen, maar 's nachts kan ook.

KPN is momenteel de goedkoopste (€5/mnd) bij onbeperkt gebruik. Dit zal wel veranderen als ze voldoende markt hebben verworven. Dan zie wel weer met wie ik in zee ga.

De data wordt gescrambled over de lijn gestuurd dus daarover geen zorg anders dan als je het password van de versleuteling kwijt bent, al je data onleesbaar is (!).

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”