'T is maar een mogelijke oorzaak die ik opper.
Neen. Active D-Lighting is niet zuiver een nabewerking. Ik citeer even van de links die ik al gaf:george013 schreef:Zowel active als niet active d-lighting zijn nabewerkingen.
Actieve D-Lighting verschilt van D-Lighting, dat in de camera of tijdens de nabewerking kan worden toegepast. Actieve D-Lighting wordt toegepast op het moment van belichting en houdt daardoor rekening met de camera-instellingen om de uiteindelijke foto te produceren. D-Lighting wordt toegepast nadat een foto is gemaakt en gebruikt geen informatie van de camerabelichting om de correctie toe te passen.
De onderstreping is van mijn hand.Another major difference between Active and normal D-Lighting is that when the Active version is turned on, Matrix metering will also be employed prior to exposure to help gain some highlight detail by underexposing the shot.
Lees hier eens George: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;george013 schreef: Kwam ook tegen dat het de RAW-bestanden zou beinvloeden. Als dat een niet omkeerbaar proces zou zijn, zou dat mij heel vreemd overkomen. Totaal haaks op het idee RAW. Morgen verder.
Het heeft niets meer met het onderwerp te maken.
George
Ik citeer nog een keer weer hetzelfde. Nu even een andere onderstreping:george013 schreef:Als dat zo is, dan kan dat toch pas nadat de sensor zijn registratie heeft gedaan?
En het heeft wel degelijk met het onderwerp te maken. Omdat het de belichting beïnvloedt. Jij weigert hardnekkig om dat te geloven, dat begrijp ik. Maar maar je hebt daarvoor geen enkele grond aangevoerd anders dan "het zou niet zo mogen zijn dat het de RAW beïnvloedt". Tja, wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Maar dat verandert er niets aan dat het de RAW wel beïnvloed.Another major difference between Active and normal D-Lighting is that when the Active version is turned on, Matrix metering will also be employed prior to exposure to help gain some highlight detail by underexposing the shot.
Dan werkt hij toch ook in de manuele stand of wordt er bedoeld dat het tweede gedeelte, de beeldbewerking, achterwege blijft?Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)