Groot verschil tussen M en A

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
iJoost

Re: Groot verschil tussen M en A

Bericht door iJoost » wo mei 30 2012 9:41 pm

Bij manual zou het alleen de meting moeten beïnvloeden. Maar je hebt het op Auto staan. Ik kan me voorstellen dat het resultaat net even kan verschillen. Je kunt gemakkelijk controleren of je belichtings-verschil misschien hier vandaan komt toch? Even uitzetten en nog eens proberen. ;-)

'T is maar een mogelijke oorzaak die ik opper.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 30 2012 9:46 pm

george013 schreef:Zowel active als niet active d-lighting zijn nabewerkingen.
Neen. Active D-Lighting is niet zuiver een nabewerking. Ik citeer even van de links die ik al gaf:
Actieve D-Lighting verschilt van D-Lighting, dat in de camera of tijdens de nabewerking kan worden toegepast. Actieve D-Lighting wordt toegepast op het moment van belichting en houdt daardoor rekening met de camera-instellingen om de uiteindelijke foto te produceren. D-Lighting wordt toegepast nadat een foto is gemaakt en gebruikt geen informatie van de camerabelichting om de correctie toe te passen.
Another major difference between Active and normal D-Lighting is that when the Active version is turned on, Matrix metering will also be employed prior to exposure to help gain some highlight detail by underexposing the shot.
De onderstreping is van mijn hand.

george013

Bericht door george013 » wo mei 30 2012 9:47 pm

Je mist de opening, de vraagstelling.
George

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 30 2012 9:50 pm

Ik probeer alleen te helpen bij het zoeken naar een antwoord op de vraag waarom de twee belichtingen verschillen door erop te wijzen dat Active D-Lighting op Auto staat en dat dat effect heeft op de belichting.

george013

Bericht door george013 » wo mei 30 2012 9:54 pm

We lopen even niet synchroon. Ik zal het verschil tussen de verschillende D-lightings zeker in mijn bovenkamer opslaan.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 30 2012 9:59 pm

De vraag is natuurlijk wel of het de meting in stand M wel beinvloed? Misschien wordt dat niet meegenomen (is me nog niet duidelijk) en geeft de belichtingsmeter wel iets anders weer. Ik vraag me ook af of Active D-lighting de sluitertijd gaat beinvloeden in stand A, of dat het op een andere manier werkt? Is me allemaal nog niet duidelijk uit de teksten die ik tot nu toe heb gevonden.
Spul waarmee je foto's maakt...

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 30 2012 10:02 pm

Probeer het eens uit, zou ik zeggen. En laat het ons weten.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 30 2012 10:07 pm

Vraag me af hoe ik dat gedrag sluitend zou kunnen analyseren. Maar als de TS kijkt of hij Active D-lighting aan heeft staan, dat uitzet en kijkt of het verschil nog optreedt zijn we al een stuk verder. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 30 2012 10:34 pm

Active D-Lighting staat in de gegeven voorbeelden aan. En wel op Auto. Dat zie je in de EXIF. Dus even op Uit zetten en nog eens proberen om te zien of het verschil er dan nog steeds is. Dat lijkt me de moeite van het proberen waard.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 30 2012 10:44 pm

Ik zie bij deze foto's het probleem niet. Je maakt foto's waar een stuk lucht in voorkomt. Jij maakt de keuze die wat donkerder te houden en dan zou die op A niet goed zijn? Kwestie van keuzen...

Ik gebruik vrijwel alleen maar stand A, en M indien dat een voordeel is. Bijvoorbeeld als ik ga flitsen of als je belichting constant is. P heb ik nog nooit gebruikt, en S maar weinig.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo mei 30 2012 10:56 pm

Ik snap de hele vraag eigenlijk niet.
Als je de camera oe A zet, kiest de camera het diafragma.
Daarna zet je de camera op M, en dan kies je zelf. Zoals ik het zie, heb je bij de M-stand andere waardes gekozen dan bij de A-stand.
Nou, dan hoef je ook niet verbaasd te zijn dat de belichting anders is.
Kies op M eens dezelfde waardes, en kijk nog eens of je dan een andere belichting ziet. Zou me verbazen, eigenlijk.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

george013

Bericht door george013 » wo mei 30 2012 11:32 pm

Ben nog even aan het nadenken over active d-lightning. Er wordt een correctie toegepast mn in de lichte vlakken, om het dynamisch bereik te verbeteren gelezen hebbende. Als dat zo is, dan kan dat toch pas nadat de sensor zijn registratie heeft gedaan? Ik weet niet of active d-lightning in Capture aan- en uitgezet kan worden. Kwam ook tegen dat het de RAW-bestanden zou beinvloeden. Als dat een niet omkeerbaar proces zou zijn, zou dat mij heel vreemd overkomen. Totaal haaks op het idee RAW. Morgen verder.
Het heeft niets meer met het onderwerp te maken.
George

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do mei 31 2012 8:35 am

george013 schreef: Kwam ook tegen dat het de RAW-bestanden zou beinvloeden. Als dat een niet omkeerbaar proces zou zijn, zou dat mij heel vreemd overkomen. Totaal haaks op het idee RAW. Morgen verder.
Het heeft niets meer met het onderwerp te maken.
George
Lees hier eens George: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » do mei 31 2012 10:13 am

george013 schreef:Als dat zo is, dan kan dat toch pas nadat de sensor zijn registratie heeft gedaan?
Ik citeer nog een keer weer hetzelfde. Nu even een andere onderstreping:
Another major difference between Active and normal D-Lighting is that when the Active version is turned on, Matrix metering will also be employed prior to exposure to help gain some highlight detail by underexposing the shot.
En het heeft wel degelijk met het onderwerp te maken. Omdat het de belichting beïnvloedt. Jij weigert hardnekkig om dat te geloven, dat begrijp ik. Maar maar je hebt daarvoor geen enkele grond aangevoerd anders dan "het zou niet zo mogen zijn dat het de RAW beïnvloedt". Tja, wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Maar dat verandert er niets aan dat het de RAW wel beïnvloed. ;-)

Of het in dit geval ook de oorzaak is van het belichtingsverschil wat topic starter ziet, is een open vraag. Maar dat kan gemakkelijk door topic starter onderzocht worden.
Laatst gewijzigd door iJoost op do mei 31 2012 10:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » do mei 31 2012 10:29 am

Heb het een en ander gelezen. Er is niet echt een eenduidig verhaal te vinden. Wat ik begrepen heb, is dat ADL van invloed is op hoe matrixmeting de velden interpreteert en een brokje in-camera bewerking. Het eerste is niet terug te draaien, het tweede is beeldbewerking. Heb mijn camera toch al standaard op -0.7 staan.
Uit de verwijzing van Remoss, een opmerking van Ale
Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
Dan werkt hij toch ook in de manuele stand of wordt er bedoeld dat het tweede gedeelte, de beeldbewerking, achterwege blijft?

George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”