In dit geval Motorhan heb je niet gelijk.motorhan schreef:min een ev afschrijving voor gebruik. wat je er in het verleden voor betaald hebt is niet van belang. .
Het is wettelijk geregeld dat de aankoopsom kan worden teruggevorderd als je de koopoverenkomst ontbindt, tenzij kan worden aangetoond dat de camera gedurende enige tijd normaal in gebruik is geweest. De wet gaat er echter vanuit dat als je zo kort na de aanschaf een probleem ontdekt en rapporteert (en twee keer niet succesvol laat repareren), dat dan is het probleem vanaf het moment van aanschaf aanwezig is geweest.
In dat geval is er geen spake van normaal gebruik en heb je recht op teruggave van de werkelijk betaalde som ten tijde van de koop.
Maar zelfs als het gebruikerselement wel zou bestaan, dan nog kan niet worden gesteld dat de waardedaling exact gelijk is aan de oude prijs min de huidige aanschafprijs. Zou wel heel toevallig zijn, want in dat geval moet je naar rato gaan afschrijven voor het gebruik. En daar komt dan het volgende: ik heb de camera sinds begin oktober gebruikt (lens arriveert dan) tot kort voor het begin november. Hij is in bijna 6 weken volledig weggeweest, tussendoor een kleine vier weken voor en rond de kerst vooral smerig geweest en is na constatering van de schade na de tweede reparatie niet meer voor eigengebruik ingezet om verdere schade aan het mechaniek te voorkomen (advies jurist). Meer dan 25% van de opnames is gemaakt in het kader van reparaties (800 bij de eerste, 200 bij de tweede..).
Hoeveel gebruikerstijd wil je er dan aftrekken? En dat naar rato van de normale afschrijving van de camera (dat is wat anders dan een daling van de aankoopprijs !) Dan komt je nooit op meer dan 300 euro.
Maar het mooiste is dat ze dit onderbouwen omdat ik een (gratis gekregen) propack heb. Daarmee krijg ik notabene 5 jaar ipv 2 jaar garantie...

Ik laat het hierbij. De mod vind dat ik aan het schoppen ben. Dan is het beter dat anderen, als je ze dat willen, het draadje volpraten. Zo niet, dan mag er een slotje op.