Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update

Bericht door lock » wo feb 27 2013 4:56 pm

motorhan schreef:min een ev afschrijving voor gebruik. wat je er in het verleden voor betaald hebt is niet van belang. .
In dit geval Motorhan heb je niet gelijk.
Het is wettelijk geregeld dat de aankoopsom kan worden teruggevorderd als je de koopoverenkomst ontbindt, tenzij kan worden aangetoond dat de camera gedurende enige tijd normaal in gebruik is geweest. De wet gaat er echter vanuit dat als je zo kort na de aanschaf een probleem ontdekt en rapporteert (en twee keer niet succesvol laat repareren), dat dan is het probleem vanaf het moment van aanschaf aanwezig is geweest.
In dat geval is er geen spake van normaal gebruik en heb je recht op teruggave van de werkelijk betaalde som ten tijde van de koop.

Maar zelfs als het gebruikerselement wel zou bestaan, dan nog kan niet worden gesteld dat de waardedaling exact gelijk is aan de oude prijs min de huidige aanschafprijs. Zou wel heel toevallig zijn, want in dat geval moet je naar rato gaan afschrijven voor het gebruik. En daar komt dan het volgende: ik heb de camera sinds begin oktober gebruikt (lens arriveert dan) tot kort voor het begin november. Hij is in bijna 6 weken volledig weggeweest, tussendoor een kleine vier weken voor en rond de kerst vooral smerig geweest en is na constatering van de schade na de tweede reparatie niet meer voor eigengebruik ingezet om verdere schade aan het mechaniek te voorkomen (advies jurist). Meer dan 25% van de opnames is gemaakt in het kader van reparaties (800 bij de eerste, 200 bij de tweede..).
Hoeveel gebruikerstijd wil je er dan aftrekken? En dat naar rato van de normale afschrijving van de camera (dat is wat anders dan een daling van de aankoopprijs !) Dan komt je nooit op meer dan 300 euro.
Maar het mooiste is dat ze dit onderbouwen omdat ik een (gratis gekregen) propack heb. Daarmee krijg ik notabene 5 jaar ipv 2 jaar garantie... :oohh:

Ik laat het hierbij. De mod vind dat ik aan het schoppen ben. Dan is het beter dat anderen, als je ze dat willen, het draadje volpraten. Zo niet, dan mag er een slotje op.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo feb 27 2013 4:58 pm

lock schreef:
André schreef: Als je zo graag wil "schoppen" .
Zie je dit zo ?
Yep, dat zie ik zo ja, hoewel je dit natuurlijk in de context moet zien. Ik vind het natuurlijk hartstikke vervelend dat een aantal D600 eigenaren een probleem hebben en blijkbaar vooral met de afhandeling van het probleem. Maar ik vind het gewoon erg jammer dat er nu vreselijk tegen de D600 aangeschopt wordt alsof het het slechtste is wat Nikon ooit heeft kunnen maken, en dat dat dan ook nog gebeurt met verkeerde cijfertjes maakt het voor mi nog erger.

Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf ook een D600 gekocht al een paar weken na de introductie en de kans is dus best behoorlijk groot dat ik ook last ven het probleem heb. Maar het is mij na ongeveer 1100 clicks nog niet opgevallen en ik ga er ook niet bewust naar op zoek. Als ik het probleem ook heb, zal het me op den duur wel opvallen of ik zal er wel op gewezen door een clublid als ik foto's plaats.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 27 2013 5:17 pm

Ik laat de reactie van de mod voor wat hij is - wat niet weet, wat niet deert - maar ik wil lock wel bedanken voor zijn regelmatige updates over de problemen met zijn D600.
Hij heeft dit denk ik op een nette en informatieve wijze gedaan zonder de D600 als slechte camera af te schilderen, iemand te krenken of NCN voor zijn karretje te willen spannen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » wo feb 27 2013 6:02 pm

ArendV schreef:Ik laat de reactie van de mod voor wat hij is - wat niet weet, wat niet deert - maar ik wil lock wel bedanken voor zijn regelmatige updates over de problemen met zijn D600.
Hij heeft dit denk ik op een nette en informatieve wijze gedaan zonder de D600 als slechte camera af te schilderen, iemand te krenken of NCN voor zijn karretje te willen spannen.
HEAR HEAR !!

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do feb 28 2013 12:08 pm

Doerak schreef:
ArendV schreef:Ik laat de reactie van de mod voor wat hij is - wat niet weet, wat niet deert - maar ik wil lock wel bedanken voor zijn regelmatige updates over de problemen met zijn D600.
HEAR HEAR !!
Mee eens. Maar niet eens met wat Lock schrijft: "Zie je het zo?" evenmin als "De mod vind dat ik aan het schoppen ben." André schreef niet dat Lock persoonlijk aan het schoppen was. Dat was een reactie op een ander.

EDIT: ik had het voorafgaande eerder verkeerd gelezen. Nu mijn tekst gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do feb 28 2013 12:26 pm

De discussie gaat toch primair over het stof en olie probleem van D600

Waarom er uitvoerig moet worden doorgezaagd over al dan niet buitensporige prijsdalingen is mij niet duidelijk. Gaan we vervolgens de prijsdalingen ook nog eens uitvoerig betwisten.
Laten we het maar gewoon on-topic houden.

daarnaast snap ik het 'schop' verhaal van de mod niet...., die mod heeft :
a. gewoon een naam
b. het volste recht om als forumlid zijn mening op dit forum te uiten

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do feb 28 2013 1:06 pm

Het "schopverhaal" is door André zelf gestart en was in ieder geval wel een reactie op een statement van lock (zie quote http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p601047), maar niet persoonlijk bedoeld denk ik.
En je hebt gelijk, in het vervolg zal ik me direct op André als forumlid richten en niet meer over "mod" praten, maar "wat niet weet, wat niet deert" is dan nog steeds van toepassing en is weer on-topic (stof- en olieprobleem D600).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do feb 28 2013 8:32 pm

Precies Peter, ik heb ook serieus gedacht om er even "mod-mode-uit" boven te zetten, maar ik ging er vanuit dat iedereen hier volwassen is en best wel snap dat mijn opmerking (waar ik overigens nog steeds achter sta) niet als moderator heb geplaatst maar als forumlid. En dan maar weer gewoon on-topic.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 28 2013 10:46 pm

Soms zijn moderators net mensen... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 28 2013 11:13 pm

Patrick schreef:Soms zijn moderators net mensen... :mryellow:
Dat mag zo zijn maar het is m.i. wel verstandig als forumdeelnemers met meerdere petten zoals moderators, bestuursleden, forumbeheerders zich bij het formuleren en plaatsen van forumberichten bewust zijn van hun dubbele status. Sommige bomen vangen nu eenmaal meer wind ... Overigens wil ik graag net als Arend V mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop forumlid lock zijn D600 probleem met ons deelt en hem succes wensen met een voor hem goede oplossing.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr mar 01 2013 12:13 am

Als een moderator niet meer als gewoon forumlid ergens op zou mogen reageren, dan dien ik vandaag nog mijn ontslag als moderator in.

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » vr mar 01 2013 12:15 am

En nu on-topic![/moderatormodus]

;)
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr mar 01 2013 7:16 am

André schreef:Als een moderator niet meer als gewoon forumlid ergens op zou mogen reageren, dan dien ik vandaag nog mijn ontslag als moderator in.
Ik wilde daar ook op reageren;) Dan ga ik met je mee als het zo moet:-( viel bij mij al op ;) Dit off-topic als MOD ;)

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr mar 01 2013 9:18 am

Skippy schreef:
Patrick schreef:Soms zijn moderators net mensen... :mryellow:
Dat mag zo zijn maar het is m.i. wel verstandig als forumdeelnemers met meerdere petten zoals moderators, bestuursleden, forumbeheerders zich bij het formuleren en plaatsen van forumberichten bewust zijn van hun dubbele status. Sommige bomen vangen nu eenmaal meer wind ... Overigens wil ik graag net als Arend V mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop forumlid lock zijn D600 probleem met ons deelt en hem succes wensen met een voor hem goede oplossing.

Ik vind dat enorm kortzichtig, laten we even vooropstellen dat we allemaal fotogek zijn en het bij ons misschien iets meer dan een hobby is.
Dan vind ik het niet erg of dramatisch at je als moderator een keer, volgens anderen wat minder genuanceerd zou mogen reageren.
En dan nog nobody is perfect.

Ze zijn net als jij en ik, en als wij ons 100% in bedwang hebben en altijd in de juiste toon en niet mis te verstane woorden reageren, dan mag je wat mij betreft reageren.
Dat laatste lijkt slecht Nederlands, but who cares. :shock:

Het is ook vrijwilligerswerk, en het is met werken altijd nog zo dat er fouten gemaakt worden, en daar is niks mis mee. Daar leer je over het algemeen van.
Ik denk dat de moderators van dit forum heel serieus en uitstekend hun werk doen, en ja ook vind dat sommige dingen anders kunnen.
En als ik dat vind spreek ik ze persoonlijk aan en niet openbaar.
Maar je kunt het niet iedereen 100% naar de zin maken, dus hou wat rekening met elkaar.

OK kusje erop en weer over :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tis al een stoffig draadje :lol:

Nog even voor lock, ga zo door iedereen heeft hier wat aan, keurig en duidelijk verhaal.

En heren moderatoren ik ben van mening dat zonder jullie dit forum er heel anders uit komt te zien.

En nu gebeurt er toch wat ik niet wil, ik reageer, verdedig een ander, domme ik. :evil:

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr mar 01 2013 10:20 am

Beste mensen. Jullie luisterend oor en waardevolle adviezen worden zeer op prijs gesteld. Updates over de kwestie, topic van dit draadje, zullen vanaf nu spaarzaam zijn ivm vervolgstappen die traag gaan verlopen. Het draadje is bovendien 'vervuild' geraakt en schiet zo zijn doel voorbij. Wat mij betreft kan het dicht. Als er iets te melden valt dan zal ik daarvoor een ander draadje openen.

Gesloten

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”