ben42 schreef:Maar dat is altijd nog beter dan achterover vallen op een flinke camera. Een beschadiging aan je rug kan naast dat het pijnlijk is ook op lange termijn minder prettig zijn. (Je rug is heel wat meer waard dan welke camera dan ook).
Ik heb dat jaren gedaan, zonder problemen. Ik heb jaren lang professioneel foto's gemaakt van ski-wedstrijden, en ik skiede gewoon naar de wedstrijdpiste met equipment gewoon op mijn rug.
De kunst is een goede rugzak te nemen en geen slechte "het past er net in" rugzak die een verkapte heuptas is. Toen had ik een grote Phototrekker. Nu zou ik een grote Vertex of een Flipside nemen. Vergeet niet dat als je rugzak een degelijk rugpand heeft en je je tas goed inpakt, dat de rugzak meer bescherming biedt tegen stenen en andere ellendige dingen op een pist dan dat hij ellende oplevert. Zorg er dus voor dat lenzen ALTIJD in parallel aan je ruggegraad liggen, liefst met zijn tweeen naast elkaar. Als je dan valt blijft je ruggegraad vrij (zit dan tussen de lenzen in) en kan het rugpand zijn werk doen.
Echt het allerlaatste wat je moet doen is met een camera aan een band (op je buik) gaan skieen: als je valt en je gaat rollen dan wordt je verwurgt door je eigen camera, of breekt hij je nek ls hij ergens achter blijft hangen en jij doorrolt. Ook shoulderstraps zoals van BlackRapid etc. zijn daar niet geschikt voor, alhoewel die al beter hangen, maar nog steeds tot verwuging leiden. Wij monteerden dan ook standaard de bodies tijdens ski/klimwerk aan de chest-hooks op onze rugzak, met een enkele korte kabel (max 15 centimeter). Niet zonder gevaar (want een body met lens van 5 kilo kan tijdens vallen/rollen hard aankomen), maar wel de minst gevaarlijke optie.
Een heuptas is eigenlijk niet zo gevaarlijk als hij op je buik valt, maar ook niet ongevaarlijk. Als je er frontaal op valt en er zit iets groots en zwaars in (zeg een camera) dan kun je daarmee ook je buik flink in de problemen brengen. Mensen worden best vaak afgevoerd vanwege interne bloedingen in hun buik. omdat ze frontal ergens op geland zijn.
Ik zou ook kijken naar de balans: weinig mensen zijn echt gewend om met een zware rugzak te skieen, en het verstoort je balans aardig als er een paar kilo "nazwaait" bij een niet-perfect uitgevoerde bocht. Dus als je niet voor het fotograferen gaat, zou ik gewoon een geode compact meenemen die weinig weegt en lekker compact in een goede rugzak geduwd kan worden.
Jaap