overstappen van pc naar apple

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
mtb

overstappen van pc naar apple

Bericht door mtb » vr okt 19 2007 2:03 pm

Ik ga binnen kort overstappen naar een IMAC (eindelijk :D ) Ik heb toch een vraagje.

Ik gebruik nu nikon nx voor windows kan ik dit zelfde programma ook voor apple gebruiken?

Mascotte

Bericht door Mascotte » vr okt 19 2007 2:15 pm

De installatie CD van Capture NX is voor Windows/Macintosh.
Bij de koop van de iMac; neem extra geheugen dan draait de NX zeer soepel.

rvdb

Bericht door rvdb » vr okt 19 2007 2:28 pm

Mooi voornemen een iMac te gaan kopen. Werkgeheugen is zeker een goede tip om uit te breiden maar bij Apple zelf is dat veeel te duur. Ik weet zo ook even niet wat er standaard in geleverd wordt en bovendien kan het heel makkelijk achteraf nog (en dat kun je zelf plaatsen).

Installatie van Capture NX mag geen problemen opleveren nee. Windows programma's die je verder nog zou hebben.... je kunt XP eventueel ook op je Apple installeren. Ik zou daarvoor VMware Fusion adviseren.

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 19 2007 2:42 pm

Zal zeker bevallen.
Nx werkt prima, zoals gezegd niet te benauwd met geheugen.
Liefst meteen minimaal 2 gieg.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr okt 19 2007 3:09 pm

Ik heb er ook 3 gig inzitten en dat werkt prima.
Ga je geen spijt van krijgen.
Succes ermee en welkom in de Apple family.

Mvg, Gino

PS: An Apple a day keeps the doctor away!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Macer

Bericht door Macer » vr okt 19 2007 3:16 pm

Misschien een domme vraag, maar wat is nou het voordeel van een apple tegenover een "normale" pc wat betreft fotoverwerking?

rvdb

Bericht door rvdb » vr okt 19 2007 3:45 pm

Niks. Maar het voordeel van een Apple tov een PC is enorm ;-)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr okt 19 2007 3:50 pm

Macer schreef:Misschien een domme vraag, maar wat is nou het voordeel van een apple tegenover een "normale" pc wat betreft fotoverwerking?
Domme vragen bestaan niet. Het werkt gewoon... en je kunt Aperture draaien. Wat ondanks bijv. Lightroom van Adobe toch nog steeds mijn voorkeur geniet. Lekker echt fullscreen editen en het blijft erg krachtig om je foto bibliotheek te organiseren. Ik werk met een macbookpro 15" 2,4 met 2 gig icm een Samsung syncmaster 226BW, Mightymouse en een oud type Apple pro keyboard en dat bevalt prima. Aperture is mijn hoofd workflow zeg maar, daarnaast gebruik is CS3, capture NX,Lightroom en Pixelmator.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Macosx

Bericht door Macosx » vr okt 19 2007 3:50 pm

Je krijgt 2 in 1 op de IntelMac kun je zowel OSX als Windows gebruiken.

Je krijgt er dus een volwaardige PC gratis bij, mocht dat ooit nodig hebben.

De voordelen ten opzichte van een zijn legio, maar dat snap je pas wanneer je er wat langerij tijd mee hebt gewerkt met zowel Windows als Mac.

Nog geen virussen b.v. en erg stabiel, unix hé ;-)

8)

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 19 2007 4:09 pm

Leuke was, dat XP op stabieliteit werd getest en wat bleek,
XP draaide het stabielst op een Mac.

Voordeel van een Mac is dat de Hardware en Software uit één bedrijf komt.
Voordeel: alles is op elkaar afgestemd en gefinetuned.

Ik werk met pc en mac,
met die pc wordt ik geacht een halve systeembeheerder te zijn en met die mac ga ik "iets" maken als een stuk gereedschap.
Ik heb niet altijd zin om te moeten sleutelen aan de motor als je gewoon wilt rijden.

Het is geen kwestie van goed en slecht of minder en beter.
Het is een manier van werken die je aanspreekt.
Mac is sinds OSX erg stabiel en krachtig te noemen.
Voor OSX (tot OS9.2.2) was het ook wel eens een drama met extenties die conflicten gaven.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr okt 19 2007 4:50 pm

mikemix schreef:Mac is sinds OSX erg stabiel en krachtig te noemen.
Voor OSX (tot OS9.2.2) was het ook wel eens een drama met extenties die conflicten gaven.
Ik werk pas sinds OS 6 met een Apple en ik durf eigelijk wel te beweren dat ik nooit een onstabiel systeem heb meegemaakt. Al helemaal niet ten opzichte van Windows :mrgreen:

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 19 2007 4:57 pm

Ik doe ook veel met muziek, met OS9, 2 audio applicaties draaien was vragen om moeilijkheden, zeker als beide gebruik maakte van dezelfde audio-interface/driver.
Met OSX zag ik het licht :)
Laatst gewijzigd door mikemix op vr okt 19 2007 5:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr okt 19 2007 5:03 pm

Dat is wel het leuke als er weer een nieuw OS van Apple uitkomt. Het is altijd beter. Er heeft eigelijk nog nooit een echte misser tussen gezeten. Verheug je je ook al op 10.5?
Ik ben hier incognito...

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 19 2007 5:50 pm

10.5 ala Leopard?

Eerst zien dan geloven.....ben wel met je eens dat Apple goed op weg is
en qua introductie de lat voor zichzelf aardig hoog legt.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr okt 19 2007 5:57 pm

Leeuwarden schreef:Dat is wel het leuke als er weer een nieuw OS van Apple uitkomt. Het is altijd beter. Er heeft eigelijk nog nooit een echte misser tussen gezeten. Verheug je je ook al op 10.5?
Nou en of! Geef mij straks ook maar een luipaard in m'n Apple!

'k Werk zelf ook al sinds systeem 6 met MAC (prive) en (win)DOS (werk).
In al die jaren heb ik steevast het gevoel dat ik met m'n MAC dingen makkelijker, sneller en "intuitiever" doe dan met een (win)DOS computer.
Daarbij is van de Apple de afwerking van de hardware schitterend en degelijk, de software (Macintosh) is van een uniforme lay-out. Dat wil zeggen; de knoppies en buttons werken in allerlei verschillende programma's volgens dezelfde logische wijze. (The human interface).

Ik weet uit ervaring dat mensen die alleen gewend zijn om met (win)DOS te werken dit niet 1-2-3 van mij aannemen willen. Ik weet ook uit ervaring dat bijna iedereen die een tijdje met een MAC gewerkt heeft niet meer uit eigen vrije wil overstapt op (win)DOS.

Vergelijk het maar met iemand die zijn leven lang margarine heeft gegeten, die weet ook niet hoe boter smaakt :wink:

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”