Vloeken in de kerk Samsung NX30

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Bericht door Patrick » za jun 28 2014 11:55 am

De micro 4/3 camera's van zowel Olympus als Panasonic zijn uitstekend. Veel beter dan je van de toch relatief kleine sensor zou verwachten. En het aantal beschikbare objectieven is indrukwekkend! En klein! Ik had laatst de Olympus 45mm F1.8 in handen. Je weet niet wat je ziet! :shock:

Ik heb zelf gekozen voor Fujifilm naast mijn D700 set. Door de APS-C sensor, die werkelijk van grote klasse is (!!) is, komt die wat beeld betref dichter bij wat je met je DSLR gewend was. De foto's zijn werkelijk geweldig. Dat komt voor een groot deel door de objectieven van Fujifilm. Niet heel goedkoop, maar van echt grote klasse! En het aantal objectieven groeit goed, dus de keuze wordt steeds ruimer.

De systemen van Sony en Samsung zullen ook prima zijn, maar die heb ik niet echt meegenomen als alternatief. Puur gevoelsmatig. Nikon heeft wat mijn betreft gewoon de verkeerde systeemcamera's. Te kleine sensor, niet handig genoeg in gebruik voor wat ik zoek.

Ik schiet dus nu met een Fujifilm X-E1, met 18-55 f2.8-4, 35mm F1.4 en 60mm f2.4 macro. Ik loop er tegenwoordig vaker mee rond dan met de D700. Die laatste wil ik niet missen en gaat zeker niet weg, maar voor veel onderwerpen is hij echt niet nodig. Ik heb de stap naar de X-T1 nog niet willen zetten, maar die lijkt me als camera echt helemaal geweldig. Maar als systeem naast een heel Nikon systeem vond ik dat nu een stap te ver. Als ik echt de overstap zou maken zou ik hem wel gekocht hebben.

Als je een keer wil spelen met mijn spulletjes, dan kunnen we dat vast regelen.

Sterkte met de keuze!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » zo jun 29 2014 12:08 am

Patrick schreef:Ik heb de stap naar de X-T1 nog niet willen zetten, maar die lijkt me als camera echt helemaal geweldig.
Ik heb die stap wel gemaakt en kan niet anders zeggen dan dat het inderdaad een geweldig apparaat is. Heerlijk klein en licht. En die Fuji primes...! Binnenkort gaat de Nikon in de aanbieding.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 29 2014 12:43 am

mqaa schreef:
Patrick schreef:Ik heb de stap naar de X-T1 nog niet willen zetten, maar die lijkt me als camera echt helemaal geweldig.
Ik heb die stap wel gemaakt en kan niet anders zeggen dan dat het inderdaad een geweldig apparaat is. Heerlijk klein en licht. En die Fuji primes...! Binnenkort gaat de Nikon in de aanbieding.
Daar heb ik ook naar gekeken, prijstechnisch net effe wat aan de hoge kant, maar daar zou ik wel overheen komen. Wat mij (maar zit misschien tussen mijn oren) tegenstaat is dat je ISO, sluitertijd met een "ouderwetse" draaiknop moet instellen. Snel even een andere ISO waarde of sluitertijd kiezen is volgens mij niet handig en zeker niet snel met draaiknoppen.

Het setje objectieven wat Patrick heeft, staat me wel weer heel erg aan. Ik ga mijn mandje maar eens in en er over slapen. Oja. de 24-120 is ook verkocht. Gunstig voor het budget :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » zo jun 29 2014 9:02 am

Dan zou ik je willen adviseren om naar de X-e2 te kijken. De geupdatete autofocus maakt wel een verschil. Er staat er op het forum één te koop met de Zeiss 32/1.8. Niet om reclame te maken, maar dat lijkt me een ideale combo.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 29 2014 9:37 am

De Xe-1/2 vind ik te weinig "body" hebben. Ik begin toch wel een erg natte bek te krijgen van die X-T1. Helaas is de koper van de 24-120 niet open dagen (wel een vaag mailtje) dus budget is weer wat beperkter.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo jun 29 2014 9:46 am

JanJacob schreef:Dan zou ik je willen adviseren om naar de X-e2 te kijken. De geupdatete autofocus maakt wel een verschil. Er staat er op het forum één te koop met de Zeiss 32/1.8. Niet om reclame te maken, maar dat lijkt me een ideale combo.
Sorry Jan Jacob, die heb ik gisteravond al gekaapt :D

Andre: Zou de X-E2 niet onderschatten...
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 29 2014 10:05 am

Robin, Ik onderschat de X-E2 ook niet, maar ik wil wel een camera die "lekker" vasthoud. Nu heb ik de X-E2 niet in mijn handen gehad, dus wellicht klets ik uit mijn nek, maar de X-T1 smoelt gewoon beter met die grotere handgrip. Ik ben morgen vrij, krijg monteurs voor de airco op bezoek, als die bijtijds klaar zijn kachel ik maar eens naar cameratools. (denk ik)

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo jun 29 2014 10:14 am

Dat laatste lijkt me een goed idee, de X-T1 is zeker een lekker hanteerbare camera
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » zo jun 29 2014 10:15 am

Wordt tijd voor: http://www.fuji-club-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :-)
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jun 29 2014 10:18 am

Ach waarom nou toch altijd merkgebonden ;)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jun 29 2014 10:25 am

De interesse hier in kleinere, lichtere en hoogwaardige camera's met verwisselbare objectieven maakt in ieder geval weer eens duidelijk dat het spijtig is dat Nikon nog niets te bieden heeft in dit segment.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jun 29 2014 10:30 am

Dat snap ik wel een beetje. Als Nikon een kleiner en lichter systeem gaat neerzetten met de kwaliteiten zoals Fuji maar ook bijv. Olympus doen, dan knabbelen ze direct aan de verkopen van de DSLR lijn. Ik denk dat er zat zijn die Nikon trouw willen blijven en wel lichter willen, maar daardoor niet overstappen en dus maar met de DSLR blijven sjouwen. Zodra Nikon ook met een kwalitatief hoge compacte systeemlijn komt gaat ook die categorie om.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » zo jun 29 2014 10:37 am

Skippy schreef:De interesse hier in kleinere, lichtere en hoogwaardige camera's met verwisselbare objectieven maakt in ieder geval weer eens duidelijk dat het spijtig is dat Nikon nog niets te bieden heeft in dit segment.
Inderdaad, want als Nikon iets goeds te bieden had op dat gebied zou ik ook niet al dagenlang er zo mee bezig zijn.

Wel betrap ik me weer op mijn oude (wellicht slechte) gewoonte. Ik begon met de wens om gewoon een leuke betaalbare en handzame systeemcamera te kopen rond de 1.000,-- (Samsung NX30 met 2 objectieven kit), en nog geen dag later ben ik alweer aanbeland bij de XT-1 die me rond de 2.000,-- gaat kosten (Incl. en teleobjectief) en dan zou ik er eigenlijk ook wel een goede portret/straat lens bij willen hebben en dan gaat de meter alweer richting de 2.600,--. Dat bedrag heb ik ruimschoots binnengehaald met mijn nikon-kofferbak-verkoop, maar om het dan ook maar weer gelijk volledig te investeren ????

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo jun 29 2014 10:37 am

Spijker op zijn kop René!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jun 29 2014 10:42 am

Niet helemaal met je eens René. Fuji laat zien dat je een goedkoper te produceren camera zoals de X-E1/2 en X-T1 (geen spiegelhuis) hoger kunt prijzen dan een Nikon DX-camera. Er valt dus meer aan te verdienen en je bindt de klant aan je merk, met mogelijke vervolgaankopen van objectieven en accessoires. Zeker als Nikon een mirrorless camera met DX sensor aan zou bieden waar ook F-objectieven en SB-flitsers (met CLS) op gebruikt kunnen worden.

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”