Nogmaals.. jij bent de expert en ik heb geluk.Leeuwarden schreef:Ik ben geen expert. En ik hou er ook niet over op omdat jij geluk hebt. Ik begrijp niet dat jij op basis van 1 airshow (trouwens, heb je je sensor al gepoetst...) kan stellen dat de 80-400 daarvoor een goede keuze is.
Ik heb je foto's bekeken en ik ben niet onder de indruk. Ik heb ook knetterscherpe platen met de 80-400 geschoten maar het is voor dit doel gewoon niet een topper. Het is niet alleen mijn mening, lees de reviews er maar op na. Dat laat helemaal niets van jouw betoog heel. Als jij met een (semi) professionele body een burst maakt met deze lens kan je de helft weggooien. Als dat criterium voor jou hoog genoeg is, so be it. Maar ik denk dat de gemiddelde spotter het hoog in het vaandel heeft om zoveel mogelijk scherpe platen te schieten. Dat gaat met deze lens maar ten dele lukken. En dat is voor een spotter niet goed genoeg.
Ik ben zelf heel benieuwd of Nikon ooit met een AF-S versie gaat komen. Dat wordt een topper. Helemaal als ze de optische kwaliteiten tussen de 300 en de 400 nog wat krikken. Ik ben ook benieuwd wat ie gaat kosten trouwens
Ik sluit af met te zeggen dat de TS vroeg of deze lens geschikt is om mee te spotten. Het antwoord is "ja, dat kan" Het is echter niet aan te raden om bijna €1500,- voor deze lens uit te geven. Vroeg of laat leg je de lat hoger en wil je beter. Dat is m.i. ook de reden dat ze vrij veel gebruikt worden aangeboden. Mijn geheime tip: kijk eens naar een 300mm AF-S f4. Bruikbaar met zowel 1.4 als 1.7 TC. (ja ik weet het het is geen zoom...)
Ik stop er wel mee, want de discussie op basis van feiten is bij jou ver te zoeken.
Groeten Raymond