Nikon 80-400 spotterlens?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 9:07 pm

Leeuwarden schreef:Ik ben geen expert. En ik hou er ook niet over op omdat jij geluk hebt. Ik begrijp niet dat jij op basis van 1 airshow (trouwens, heb je je sensor al gepoetst...) kan stellen dat de 80-400 daarvoor een goede keuze is.
Ik heb je foto's bekeken en ik ben niet onder de indruk. Ik heb ook knetterscherpe platen met de 80-400 geschoten maar het is voor dit doel gewoon niet een topper. Het is niet alleen mijn mening, lees de reviews er maar op na. Dat laat helemaal niets van jouw betoog heel. Als jij met een (semi) professionele body een burst maakt met deze lens kan je de helft weggooien. Als dat criterium voor jou hoog genoeg is, so be it. Maar ik denk dat de gemiddelde spotter het hoog in het vaandel heeft om zoveel mogelijk scherpe platen te schieten. Dat gaat met deze lens maar ten dele lukken. En dat is voor een spotter niet goed genoeg.

Ik ben zelf heel benieuwd of Nikon ooit met een AF-S versie gaat komen. Dat wordt een topper. Helemaal als ze de optische kwaliteiten tussen de 300 en de 400 nog wat krikken. Ik ben ook benieuwd wat ie gaat kosten trouwens :-)

Ik sluit af met te zeggen dat de TS vroeg of deze lens geschikt is om mee te spotten. Het antwoord is "ja, dat kan" Het is echter niet aan te raden om bijna €1500,- voor deze lens uit te geven. Vroeg of laat leg je de lat hoger en wil je beter. Dat is m.i. ook de reden dat ze vrij veel gebruikt worden aangeboden. Mijn geheime tip: kijk eens naar een 300mm AF-S f4. Bruikbaar met zowel 1.4 als 1.7 TC. (ja ik weet het het is geen zoom...)
Nogmaals.. jij bent de expert en ik heb geluk.

Ik stop er wel mee, want de discussie op basis van feiten is bij jou ver te zoeken.

Groeten Raymond

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 9:15 pm

Zou jij de feiten dan even willen noemen. Ik heb twee 80-400's gehad. Ik ken de feiten en ben van mening dat Nikon geen snelle zoom heeft die tot 400mm gaat. Ik zou graag zien dat je mijn ongelijk kan aantonen. Ik heb helaas het overgrote deel van mijn platen met deze lens weggegooid anders publiceerde ik ze hier ter plekke.

Heb je trouwens een D50? Ik heb begrepen dat D50 bezitters meer dan gemiddeld tevreden zijn met de prestaties van deze lens. Heb ik altijd vreemd gevonden maar ik ben het meerdere malen tegen gekomen. Maar goed, aangezien jij professioneel fotograaf bent, neem ik aan dat je bijbehorende body hebt.

Kom op Raymond, niet het bijltje er bij neergooien.
Ik ben hier incognito...

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 9:37 pm

beter ?....misschien omdat een D50 meer standaard bewerkt dan een andere body ??

100-300 F4 is een topper van Sigma [ ja ook zelf gehad ]
het schijnen geruchten te gaan voor een 80-400 AFS...
mijn persoonlijke mening : dat zal tijd worden ;-)

Arend

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

verschillend gezichtspunt

Bericht door George Fennes » za jan 12 2008 10:07 pm

Als ik zo de discussie bekijk, denk ik dat er vanuit verschillende oogpunten wordt geredeneerd.
Zoals al eerder werd gezegd dat mijn dochter deze 80-400mm VR als vogeltjes lens gebruikten daar is hij bijzonder goed geschikt voor.
Zelfs met een Kenko pro 300 1.4 zijn de resultaten zeer bevredigend te noemen.

Maar een F16 fotograferen die met een bloedgang langs komt lijkt me voor dit objectief toch iets te veel gevraagd.
De AF is geen toonbeeld van snelheid.

De 70-200mm 2.8 VR is een stuk sneller.
Over vaste brannpunt objectieven van 300mm of 400mm kan ik niet veel zeggen, maar als deze objectieven een AF-S motor hebben denk ik dat deze objectieven ook een stuk sneller zijn met Auto Focussen.

De 80-400mm VR is zeker een top-objectief maar heeft zo wel zijn beperkingen.
Voor vogeltjes is hij geweldig, maar voor die grote snelle vogels heb ik mijn twijfels.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 10:27 pm

wanneer is de eerst volgende luchtshow...??? en waar ??
misschien leuk voor een kleine bijeenkomst ??

Arend

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 10:29 pm

Arend-ho schreef:wanneer is de eerst volgende luchtshow...??? en waar ??

Arend
Zal wel bij Leeuwarden in Leeuwarden zijn :-)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 10:31 pm

komt dat ff mooi uit...1-0 voor leeuwarden....haal je dat nog in ??

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 10:32 pm

Nooit meer !!

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za jan 12 2008 10:33 pm

in je schietstoel dan maar en sluiten die hap

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 11:41 pm

roeree schreef:

Arend
Inderdaad! :-)
Ik ben hier incognito...

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za jan 12 2008 11:48 pm

Arend-ho schreef:in je schietstoel dan maar en sluiten die hap
Hmmm, pittige discussie... Maar goed. Brandje weer geblust...

Afbeelding
By leeuwarden, shot with NIKON D200 at 2008-01-12
Ik ben hier incognito...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za jan 12 2008 11:49 pm

Leeuwarden schreef:
roeree schreef:

Arend
Inderdaad! :-)
Dat lijkt mij inderdaad wel eens leuk om te doen !!! Indien iemand die vaker met dit bijltje heeft gehakt zich geroepen voelt om zoiets te organiseren, graag een ander draadje bij de activiteiten openen. En, op mij kan je rekenen
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

roeree

Bericht door roeree » za jan 12 2008 11:51 pm

Aardige foto Leeuwarden, jammer dat ie op 120 mm is genomen, met 400 mm had je hem beeldvullend gehad! :-)

Groeten Raymond

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo jan 13 2008 12:26 am

Leeuwarden schreef:Ik ken de feiten en ben van mening dat Nikon geen snelle zoom heeft die tot 400mm gaat. Ik zou graag zien dat je mijn ongelijk kan aantonen.
Ahum.... Dat wil ik wel voor je doen hoor :roll:
Arend-ho schreef:wanneer is de eerst volgende luchtshow...??? en waar ?? misschien leuk voor een kleine bijeenkomst ??
Goed plan ! zal er zijn :), kijken of deze dan ook nog komt. :)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jan 13 2008 1:38 am

Nice Pic...very nice...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”