Welke scanner voor negatieven
- Nikkormaat
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke scanner voor negatieven
Vanwege de tijd die het mij per negatief kost ben ik er mee gestopt
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
- Labolava
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb een 'Film digitizing adapter and led light set' van JJC aangeschaft.
Met de 60mm micro lens gaat dat best goed vind ik.
Met de 60mm micro lens gaat dat best goed vind ik.
Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden
1000 woorden zijn niet genoeg om een slechte foto goed te praten
Vr Grt Micha
1000 woorden zijn niet genoeg om een slechte foto goed te praten
Vr Grt Micha
- Thymen
- Clublid

Het gaat mij specifiek om de Valoi Easy35, vanwege het gemak. Via tubes op de lens zit de lichtbron/negatiefhouder altijd parallel met de sensor, dus géén last van paralax. Met een losse lichtbron moet je altijd goed zorg dragen dat eea niet scheef staat.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- Thymen
- Clublid

... en ondertussen toch maar de Valoi Easy35 versie II aangeschaft. Druk bezig met experimenteren om de juiste workflow te vinden. Er is nog software te koop voor de conversie van negatief naar positief, maar voorlopig probeer ik even zonder te doen. Meeste negatieven zijn zwart-wit, en dan komt het niet zo nauw met de witbalans en zo. Meeste opnamen zijn enkel familie-fotos.
De Z8, met 105 mm heb ik via Nikon Tether aangesloten op de computer zodat de bestanden direct daar worden opgeslagen. Nog wat Lichtroom presets gemaakt om een en ander te inverteren, en daarna via de Render to DNG omgezet zodat de bewerkingen in Lightroom niet meer geinverteerd werken en instellingen weer het volle bereik hebben.
De laatste tijd druk bezig met inscannen geweest, en het valt me op dat ik in het verleden bij het vinden van de juiste balans tussen film-keuze, belichten en ontwikkelen de plank soms aardig mis heb geslagen. Zo gemakkelijk was het toen allemaal niet.... Tegenwoordig met alle digitale toeters en bellen is het allemaal een stuk gemakkelijker geworden.
Enfin, voorlopig kan ik mijn dagen wel weer vullen....
De Z8, met 105 mm heb ik via Nikon Tether aangesloten op de computer zodat de bestanden direct daar worden opgeslagen. Nog wat Lichtroom presets gemaakt om een en ander te inverteren, en daarna via de Render to DNG omgezet zodat de bewerkingen in Lightroom niet meer geinverteerd werken en instellingen weer het volle bereik hebben.
De laatste tijd druk bezig met inscannen geweest, en het valt me op dat ik in het verleden bij het vinden van de juiste balans tussen film-keuze, belichten en ontwikkelen de plank soms aardig mis heb geslagen. Zo gemakkelijk was het toen allemaal niet.... Tegenwoordig met alle digitale toeters en bellen is het allemaal een stuk gemakkelijker geworden.
Enfin, voorlopig kan ik mijn dagen wel weer vullen....
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Succes en sweet memories
- LosGoud
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Succes gewenst, Thymen.
Een techniek, die bij scanners wel gebruikt wordt, is om meerdere (2 of meer) scans van hetzelfde negatief/dia te maken en die dan te combineren tot één foto. Met name bij negatieven of dia's die erg donker of licht zijn kan dat soms het eindresultaat verbeteren (maar ook bij normaal belichte transparanten). Eigenlijk is het een soort HDR techniek. De Z8 heeft die techniek intern beschikbaar.
Een techniek, die bij scanners wel gebruikt wordt, is om meerdere (2 of meer) scans van hetzelfde negatief/dia te maken en die dan te combineren tot één foto. Met name bij negatieven of dia's die erg donker of licht zijn kan dat soms het eindresultaat verbeteren (maar ook bij normaal belichte transparanten). Eigenlijk is het een soort HDR techniek. De Z8 heeft die techniek intern beschikbaar.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
- Thymen
- Clublid

Ik ben wat aan het rommelen geweest met de trial versie van Negative Lab Pro, en dat werkt best goed. Dus eerst een paar 30 jaar oude negatieven met onze toen nog kleine kinderen er op ingescanned en door dat programma gehaald. Aan mijn vrouw laten zien, en die werd natuurlijk helemaal week
........... en was het niet zo moeilijk meer om wat extra budget voor de software vrij te peuteren...
Heb nog een stuk of acht negatiefboeken met elk zo'n 50 rolletjes van 36 opnamen, en dan zijn er ook nog op zolder de schoenendozen vol met vakantie-fotos.... ben voorlopig wel even zoet.
Heb nog een stuk of acht negatiefboeken met elk zo'n 50 rolletjes van 36 opnamen, en dan zijn er ook nog op zolder de schoenendozen vol met vakantie-fotos.... ben voorlopig wel even zoet.
- LosGoud
- Forumlid

- Contacteer:
Bedankt voor de tip, ik ga de trial ook 's proberen.
Ik ben al geruime tijd aan het experimenteren met hetzelfde onderwerp omdat ik niet altijd tevreden ben met de resultaten van Silverfast (ik gebruik scanners, geen fotocamera). Silverfast gebruikt een ingebouwde setting afhankelijk van het type film. Ik heb ook wel geprobeerd een negatief lineair in te scannen (met als resultaat de foto linksonder) en die dan in Photoshop om te zetten (resultaat zie je rechtsonder). Dat vraagt soms veel "editing". Het probleem is ook merk ik dat de basiskleuren van het negatief (YMC) maar een beperkte "range" tussen de 0 en 255 toegewezen krijgen omdat deze kleuren verschoven liggen van elkaar. Wat ik nu ben gaan doen is om in Silverfast handmatig de range per kleur te maximaliseren. Ik krijg dan uit de scanner een negatief als linksboven hieronder. Als ik die in Photoshop omzet naar een positief (en contrast wat aanpas) krijg ik de foto rechtsboven.

Dit kun je allen doen als je de range per kleur handmatig kunt instellen voor de scan. Of dat bij de Z8 ook kan weet ik niet. En voor zwart-wit is het uiteraard allemaal vééél makkelijker.
Update - mijn virusscanner maakt korte metten met het NegativeLab Pro installatieprogramma. Het werd onmiddellijk verwijderd in verband met een gedetecteerd Trojan.stealer.BH virus. Helaas.
Ik ben al geruime tijd aan het experimenteren met hetzelfde onderwerp omdat ik niet altijd tevreden ben met de resultaten van Silverfast (ik gebruik scanners, geen fotocamera). Silverfast gebruikt een ingebouwde setting afhankelijk van het type film. Ik heb ook wel geprobeerd een negatief lineair in te scannen (met als resultaat de foto linksonder) en die dan in Photoshop om te zetten (resultaat zie je rechtsonder). Dat vraagt soms veel "editing". Het probleem is ook merk ik dat de basiskleuren van het negatief (YMC) maar een beperkte "range" tussen de 0 en 255 toegewezen krijgen omdat deze kleuren verschoven liggen van elkaar. Wat ik nu ben gaan doen is om in Silverfast handmatig de range per kleur te maximaliseren. Ik krijg dan uit de scanner een negatief als linksboven hieronder. Als ik die in Photoshop omzet naar een positief (en contrast wat aanpas) krijg ik de foto rechtsboven.

Dit kun je allen doen als je de range per kleur handmatig kunt instellen voor de scan. Of dat bij de Z8 ook kan weet ik niet. En voor zwart-wit is het uiteraard allemaal vééél makkelijker.
Update - mijn virusscanner maakt korte metten met het NegativeLab Pro installatieprogramma. Het werd onmiddellijk verwijderd in verband met een gedetecteerd Trojan.stealer.BH virus. Helaas.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
Onlinehenkk
- Clublid

- Contacteer:
Hoe ga je om met de rode achtergrondkleur van de kleurnegatieven? Ik filter die uit door een onbelicht stuk negatief als witpunt te kiezen en zo de kleurtemperatuur aan te passen.
Ik kom hierop omdat het lijkt alsof bij de onderste foto's niet is gecorrigeerd voor de achtergrondkleur.
Ik kom hierop omdat het lijkt alsof bij de onderste foto's niet is gecorrigeerd voor de achtergrondkleur.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- LosGoud
- Forumlid

- Contacteer:
Dat klopt, Henk. Die linksonder is een lineaire scan (niet met een fototoestel gemaakt maar met een scanner). Wel een goede tip va je. Ik ga dat 's uitproberen om te kijken wat dat met de spreiding van YMC tussen de waarden 0 en 255 doet.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's